Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (12)
  • Artikkel (1)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Faglig og administrativt støttesystem (14)
  • Spesialundervisning (7)
  • Organisering (4)
  • Psykisk helse (4)
  • Skoleutvikling (3)
  • Atferd (2)
  • Forskning og metode (2)
  • Ledelse (2)
  • Autisme (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Mobbing (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Stress (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (14)

Artikkelforfatter

  • Arnfinn Helleve (1)
  • Astri Arnesen (1)
  • Børge Baklien (1)
  • Cathrine Pedersen (1)
  • Ellen Nesset Mælan (1)
  • Hege Eikeland Tjomsland (1)
  • Inge Bø (1)
  • Inger Kristine Løge (1)
  • Jan Merok Paulsen (1)
  • Kamil Øzerk (1)
  • Kjell Skogen (1)
  • Kjersti Balle Tharaldsen (1)
  • Lars Edvin Bru (1)
  • Marit Aas (1)
  • Mette Cyvin (1)
  • Miranda Thurston (1)
  • Nina Grini (1)
  • Peder Haug (1)
  • Ragnhild Collin-Hansen (1)
  • Roger Andre Federici (1)
  • Sabine Wollscheid (1)
  • Terje Ogden (1)
  • Tore Brøyn (1)
  • Toril Frafjord Hoem (1)
  • Trude Kringstad (1)
  • Unni Vere Midthassel (1)
  • Vibeke Lorentzen (1)
Fagartikkel

Samarbeid mellom skole og skolehelsetjeneste – hva forskningen forteller oss

Skolehelsetjenesten har en viktig funksjon når det gjelder å støtte sårbare elever, men har også fått i oppgave å arbeide med skolens forbyggende praksis og bidra i skolens arbeid med folkehelse og livsmestring. Kan det bli for mye?

Publisert: 17.01.2024 Hentet fra Bedre skole 3/2023
Fagartikkel

Samarbeid mellom skole og skolehelsetjenesten - en undersøkelse

Et pågående forskningsprosjekt undersøker blant annet hvordan rektorer, lærere og helsesykepleiere vurderer samarbeidet mellom skolen og skolehelsetjenesten. Selv om majoriteten mener at samarbeidet er godt, ser det ut til at skolene er noe mer fornøyd med samarbeidet enn det skolehelsetjenesten er.

Publisert: 28.02.2019 Hentet fra Bedre skole 1/2019
Fagartikkel

Systematisk oppfølging etter mobbing

Tidligere mobbeutsatte får ikke alltid den støtten de har behov for, og få fagpersoner har erfaringer med konkret og systematisk oppfølgingsarbeid i Norge i dag. Tromsø kommune har tatt tak i dette gjennom et eget tverrfaglig team.

Publisert: 30.09.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2018
Fagartikkel

Læreres og rektorers erfaringer med å støtte ungdommers psykiske helse

En studie har undersøkt hvordan lærere og rektorer arbeider for å støtte elevers psykiske helse gjennom skolens praksis. Deltakerne i undersøkelsen etterspør ikke først og fremst mer kompetanse på psykisk helse, men heller godt tverrfaglig samarbeid og støtte fra andre profesjonelle.

Publisert: 24.01.2018 Hentet fra Bedre skole 1/2018
Fagartikkel

Videreutdanning til lærerspesialist - Om å bli profet i eget land

En lærerspesialist skal være faglig oppdatert og bidra til økt kompetanse på egen skole. Men ikke alle er like komfortable med å ha rollen både som kollega og veileder. Derfor har man ønsket å finne ut hvordan lærerspesialistene kan styrkes i rollen sin som endringsagenter på skolene.

Publisert: 10.01.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Fagartikkel

Å lede i fremtidens skole

Skolens kjernevirksomhet er løst koblet til skolens formelle ledelsesstruktur. Det gjør at den skiller seg fra organisasjoner som i større grad kan styres gjennom relativt klare mål, forutsigbare prosedyrer og mer entydige forhold mellom årsak og virkning. Dermed blir også lederrollen ulik den man finner i de fleste andre organisasjoner.

Publisert: 10.01.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Fagartikkel

PP-tjenesten i endring: Sakkyndighet i et inkluderingsperspektiv

Et utviklingsarbeid med økt inkludering og systemfokus som mål ble gjennomført i PP-tjenesten i fem Agder-kommuner. Gjennom systematisk arbeid var det et mål å endre praksis i retning av økt inkluderingsfokus i PP-tjenestens sakkyndighetsarbeid.

Publisert: 25.02.2017 Hentet fra Bedre skole 1/2017
Artikkel

Stress blant barn og unge

Stadig flere barn og unge ser ut til å oppleve stress i den grad at de har behov for hjelp fra helsevesenet. Skolen bidrar sannsynligvis til denne utviklingen, og det er nødvendig at skole og helsevesen nå går sammen for å finne ut hvordan man kan snu denne utviklingen, sier avdelingsoverlege og professor Trond H. Diseth ved Rikshospitalet.

Publisert: 04.01.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2016
Fagartikkel

Atferdsproblemer og myten om den inkluderende skolen

Må det være slik at norm- og regelbrytende elever skal mislykkes i skolen? Når elever med atferdsproblemer ser tilbake på sin skolegang, kan det virke som nesten alle har negative erfaringer, liten tro på egne læringsferdigheter og manglende læringslyst. Det er et stort nederlag å avslutte grunnskolen med et vitnemål som er så dårlig at en ikke har lyst til å vise det fram, eller når en etter 10 års skolegang mangler både formell og reell kompetanse for å klare seg videre i livet.

Publisert: 18.09.2015 Hentet fra Bedre skole 4/2012
Fagartikkel

Barn med autismespekterforstyrrelser (AsF) – en barnegruppe som fortjener større oppmerksomhet

Autismespekterforstyrrelser omfatter forstyrrelsene autisme, gjennomgripende utviklingsforstyrrelse noe annet ikke spesifisert (atypisk autisme) og Aspergers syndrom. I hverdagslivet hører man stort sett om autisme, som er en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse. Mangelfulle sosiale ferdigheter eller interesser, mangelfull eller meget svak kommunikasjon samt repeterende, stereotyp og ritualpreget atferd er typiske kjennetegn ved denne barnegruppen.

Publisert: 18.09.2015 Hentet fra Bedre skole 4/2012
Fagartikkel

Kompetanse for spesialundervisning

Eit fleirtal av elevane som får spesialundervisning, får det av personar som ikkje har formell spesialpedagogisk utdanning og kompetanse.

Publisert: 09.07.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2014
Kronikk

"Ekspertene" har talt. Anbefalinger fra ekspertgruppe for spesialpedagogikk

Innlegget er en kommentar til Forskningsrådets «Utdanning og forskning i spesialpedagogikk – veien videre», Rapport fra Ekspertgruppe for spesialpedagogikk, som ble publisert våren 2014.

Publisert: 01.07.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2014
Fagartikkel

Om å se bekymringsbarna – og hvilke ord vi bruker om dem

I en undersøkelse har man sett på hvilke ord lærere og studenter i pedagogikk bruker for å beskrive bekymringsatferd. Studenter ser ut til å mangle faguttrykk for å snakke om problemfeltet og mangler dermed også det som skal til for å oppdage disse barna. Disse forholdene kan være med på å forklare underrapportering av barn som har behov for tiltak.

Publisert: 02.05.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2010
Fagartikkel

Rettsliggjøring av og i skolen

Denne artikkelen omhandler rettsliggjøring i skolen. Begrepet kan forstås som lovforslag som tar sikte på å endre graden av lovregulering av skolens virksomhet.Også andre aspekter ved rettslige reguleringer som er relevante for utviklingen av og i skolen, drøftes. Et hovedsyn er at økt rettsliggjøring er egnet til å styrke posisjonen for elever som befinner seg i en marginal situasjon i skolen.

Publisert: 02.02.2010 Hentet fra Bedre skole 1/2010
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo