Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (5)
  • Fagfellevurdert (5)
  • Artikkel (3)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Barnehage (14)
  • Forskning og metode (14)
  • Lærerutdanning (14)
  • Høgskole og universitet (5)
  • Ny som lærer (4)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Læremidler (1)
  • Læreplaner (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Motivasjon (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)

Artikkelkilde

  • Første steg (6)
  • Nordisk barnehageforskning (3)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • FoU i praksis 2013 conference proceedings (1)
  • Forskning og Forandring (1)
  • Uniped (1)
  • Universitetet i Agder (1)

Artikkelforfatter

  • Annette Kristoffersen Winje (2)
  • Elin Eriksen Ødegaard (2)
  • Sissel Aastvedt Halland (2)
  • Vigdis Foss (2)
  • Aud Torill Meland (1)
  • Hege Fimreite (1)
  • Ingrid Fossøy (1)
  • Johanna Birkeland (1)
  • Kristin Rydjord Tholin (1)
  • Kristin Vestrheim Cranner (1)
  • Liv Torunn Eik (1)
  • Magnus Nødland Skogedal (1)
  • Mari Pettersvold (1)
  • Miriam Lykke Schultz (1)
  • Ole Kristian Herwell (1)
  • Oliver Thiel (1)
  • Signe Marie Hanssen (1)
  • Solveig Østrem (1)
  • Svein Ole Sataøen (1)
Fagartikkel

«Jeg kunne like gjerne vært en assistent»

Det sier nyutdannede barnehagelærere. De er redde for å ta ledelsen, vise sin kunnskap og si ifra til erfarne medarbeidere i frykt for dårlig samarbeid, viser studie.

Publisert: 07.10.2024 Hentet fra Første steg 2/2024
Artikkel

Kva vil det seie å vere eit «normalt barn» i barnehagen?

Ein forskar kan seie det slik: Eit normalt barn er eit rasjonelt barn som tenkjer fornuftig og kontrollerer tankane, kjenslene og kroppen sin. Kva føresetnader har barn for å vere seg sjølv innafor denne forståinga?

Publisert: 15.03.2023 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagfellevurdert

Hvordan forstå progresjon i barnehagens rammeplan

Hvilke betingelser gir målformuleringer i rammeplanens fagområder for barnehagepersonalets arbeid med progresjon?

Publisert: 28.02.2023 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 20) 1/2023
Fagartikkel

Studentene lagde skulpturer av kosteskaft

Studentene gjorde som Pablo Picasso og Joan Miró og lagde kunst ut av gjenbruksmaterialer og et kosteskaft.

Publisert: 02.02.2023 Hentet fra Første steg 3/2022
Fagfellevurdert

Bruk av video i barnehagelærerutdanning. En analyse av seerdataene

En metode for å utvikle undervisningen i en mer studentaktiv retning, kaller vi omvendt undervisning. Det er ikke bare en metode, men også en mental innstilling for å snu oppmerksomheten fra læreren til den lærende.

Publisert: 23.01.2023 Hentet fra Uniped (Vol. 45) 2/2022
Fagfellevurdert

«Jeg kunne like gjerne vært en assistent» – En studie av nyutdannede barnehagelæreres posisjonering i barnehagen

Hanna Arendt påpeker at den største faren i et offentlig rom er å forby spørsmål, da dette kan skape et totalitært samfunn hvor flokkmentaliteten får råde. Gjennom kritiske spørsmål, refleksjon og motstand må vi stoppe opp og tenke over våre handlinger.

Publisert: 19.01.2023 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 3/2022
Fagartikkel

Kan vi få fleire mannlege barnehagestudentar til å slutte å slutte?

Det er fullt mogleg å redusere fråfall av menn frå barnehagelærarstudiet ved hjelp av relativt enkle tiltak.

Publisert: 31.10.2022 Hentet fra Første steg 2/2022
Artikkel

Inspirerende barnehage-undervisning

Monica Endresen Barken begynte å undervise i emnet «Barns utvikling, lek og læring» for to år siden. Hun blir hyllet av sine studenter for sin undervisning, og ble nylig nominert av dem til prisen «Årets barnehageinspirator».

Publisert: 24.11.2021 Hentet fra Universitetet i Agder
Fagfellevurdert

Under lupen – praksislæreres observasjonspraksis i barnehagen

Artikkelen presenterer resultater fra en studie om praksislæreres doxa. Gjennom en Mixed Methods-studie gis innsikt i hvordan barnehagelærere (praksislærere) snakker om hvordan, når og hvorfor de observerer.

Publisert: 18.05.2021 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 17) 1/2018
Fagfellevurdert

Frå stamme til satellitt – kva metaforar kan fortelje om korleis ei lærarutdanningsreform vert forstått og iverksett

Denne artikkelen bygger på analyser av metaforbruk når leiarar og lærarutdannarar i barnehagelærarutdanning fortel om iverksetting av ei reform, og i særleg grad pedagogikkfaget si rolle i denne samanhengen.

Publisert: 23.11.2020 Hentet fra Forskning og Forandring (Vol. 2) 1/2019
Fagartikkel

Barnehagelærere med masterutdanning – en styrke for barnehagen

Anerkjennelse, økt lønn og stillinger der de får brukt sin kunnskap vil bidra til at barnehagelærere med mastergrad blir i barnehagen, viser studie.

Publisert: 25.11.2018 Hentet fra Første steg 4/2018
Artikkel

Tester pedagogenes empati

Er du empatisk nok til å jobbe med barn? Forskere har utviklet et nytt screeningverktøy som skal sikre at de beste pedagogene blir ansatt i barnehagen.

Publisert: 03.02.2016 Hentet fra Første steg 2/2016
Kronikk

Omsorg er fjernet!

Omsorgsbegrepet mangler i Rammeplan for barnehagelærerutdanning. Rammeplanen må vurderes på nytt og omsorgsbegrepet gjeninnføres!

Publisert: 10.12.2014 Hentet fra Første steg 4/2014
Fagartikkel

Førskolelæreres profesjonsspråk

Studie om hvordan nyutdannede førskolelærere selv opplevde sin kompetanse og sin videre profesjonskvalifisering i møte med ulike krav, utfordringer og muligheter i det pedagogiske arbeid med barnegruppene.

Publisert: 01.03.2014 Hentet fra FoU i praksis 2013 conference proceedings
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo