Fagfellevurdert Skoleansattes erfaringer og utfordringer i møte mellom regelverk og pedagogisk praksis Skolen som organisasjon er en svært sammensatt kontekst som er regulert av et omfattende regelverk. Tilsyn og forskning har vist at det er manglende samsvar mellom regelverk og praksis, blant annet på spesialundervisningens område. Publisert: 01.11.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2022
Video Læring for livet (9) Hvorfor slutter lærere i yrket? Mange unge lærere slutter i jobben i løpet av de første fem årene i yrket. Hvorfor det? Publisert: 14.09.2022 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Kronikk Målstyring i skolen: La lærerne være ekspertene i klasserommet KRONIKK: Markedsstyring i Osloskolen fører til at lærere ved såkalte B-skoler har mindre pedagogisk frihet enn lærere ved såkalte A-skoler. Publisert: 29.04.2022 Hentet fra forskning.no
Artikkel Hva bruker lærere 25 sparte minutter på? Akkurat det de skal Ni hundre lærere fikk automatisert en oppgave som sparte hver av dem 25 minutter. Men å følge opp hva lærerne brukte den sparte tiden på viste seg å være vanskelig - og unødvendig. Publisert: 12.04.2021 Hentet fra Universitetet i Agder
Kronikk Hvordan påvirker standardisering og måling barnevernet? Noen av dem som jobber i barnevernet, føler seg tryggere. Andre er bekymret for at unike familier blir målt opp mot samme mal. Publisert: 28.11.2017 Hentet fra forskning.no