Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (2)
  • Kronikk (2)
  • Artikkel (1)
  • Video (1)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (6)
  • Kontroll og tilsyn (6)
  • Arbeidsvilkår (3)
  • Organisering (2)
  • Tester og kartlegging (2)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Ledelse (1)
  • Læreplaner (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • forskning.no (2)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • Professions and Professionalism (P&P) (1)
  • Spesialpedagogikk (1)
  • Universitetet i Agder (1)

Artikkelforfatter

  • Camilla Herlofsen (1)
  • Cecilie Rønning Haugen (1)
  • Gro Ulset (1)
  • Hanne Stavelie (1)
  • Janaina Hartveit Lie (1)
  • Jens Olgard Dalseth Rørvik (1)
  • Magnus Nødland Skogedal (1)
  • Petter Grytten Almklov (1)
Engelsk — Fagfellevurdert

Evidence-Based Practice and Power Struggles Over Pedagogic Practices in “High-” and “Low- Stakes Accountability” Contexts

Forskningens rolle innen pedagogisk praksis har blitt gitt en større vektlegging ved å introdusere «evidensbasert praksis» eller “hva virker”. Denne spesifikke kunnskapsformen blir ofte aktualisert i sammenheng med politikk som kombinerer økt autonomi i valg av metode med sentralisert kontroll i form av resultatbasert ansvarliggjøring.

Publisert: 09.04.2025 Hentet fra Professions and Professionalism (P&P) (Vol. 13) 2/2023
Fagfellevurdert

Skoleansattes erfaringer og utfordringer i møte mellom regelverk og pedagogisk praksis

Skolen som organisasjon er en svært sammensatt kontekst som er regulert av et omfattende regelverk. Tilsyn og forskning har vist at det er manglende samsvar mellom regelverk og praksis, blant annet på spesialundervisningens område.

Publisert: 01.11.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2022
Video

Læring for livet (9) Hvorfor slutter lærere i yrket?

Mange unge lærere slutter i jobben i løpet av de første fem årene i yrket. Hvorfor det?

Publisert: 14.09.2022 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Kronikk

Målstyring i skolen: La lærerne være ekspertene i klasserommet

KRONIKK: Markedsstyring i Osloskolen fører til at lærere ved såkalte B-skoler har mindre pedagogisk frihet enn lærere ved såkalte A-skoler.

Publisert: 29.04.2022 Hentet fra forskning.no
Artikkel

Hva bruker lærere 25 sparte minutter på? Akkurat det de skal

Ni hundre lærere fikk automatisert en oppgave som sparte hver av dem 25 minutter. Men å følge opp hva lærerne brukte den sparte tiden på viste seg å være vanskelig - og unødvendig.

Publisert: 12.04.2021 Hentet fra Universitetet i Agder
Kronikk

Hvordan påvirker standardisering og måling barnevernet?

Noen av dem som jobber i barnevernet, føler seg tryggere. Andre er bekymret for at unike familier blir målt opp mot samme mal.

Publisert: 28.11.2017 Hentet fra forskning.no
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo