Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (4)
  • Omtale (2)
  • Fagartikkel (1)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (8)
  • Ledelse (3)
  • Profesjonsetikk (3)
  • Arbeidsvilkår (2)
  • Barnehage (2)
  • Høgskole og universitet (2)
  • Lærerutdanning (2)
  • Organisering (2)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Matematikk (1)
  • Naturfag (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Skoleutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Universitetet i Agder (8)

Artikkelforfatter

  • Magnus Nødland Skogedal (2)
  • Arne Martin Larsen (1)
  • Aslaug Kristiansen (1)
  • Dag Øystein Nome (1)
  • Walter Norman Wehus (1)
Artikkel

Forsker på lederskap i skoler og barnehager

En ny studie viser at over en tredjedel av skole- og barnehageledere i Kristiansand er ledere bare på papiret.

Publisert: 10.08.2022 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

Ny forskerskole i matematikk til UiA

UiAs matematikkdidaktikk-miljø er tildelt ansvaret for en nasjonal forskerskole av Forskningsrådet. I hele landet kommer det 12 nye forskerskoler i forskjellige fag, og UiA er med i syv av dem i tillegg til den UiA leder.

Publisert: 09.02.2022 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

Inspirerende barnehage-undervisning

Monica Endresen Barken begynte å undervise i emnet «Barns utvikling, lek og læring» for to år siden. Hun blir hyllet av sine studenter for sin undervisning, og ble nylig nominert av dem til prisen «Årets barnehageinspirator».

Publisert: 24.11.2021 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

Hva bruker lærere 25 sparte minutter på? Akkurat det de skal

Ni hundre lærere fikk automatisert en oppgave som sparte hver av dem 25 minutter. Men å følge opp hva lærerne brukte den sparte tiden på viste seg å være vanskelig - og unødvendig.

Publisert: 12.04.2021 Hentet fra Universitetet i Agder
Kronikk

Pedagogiske program svekker tilliten til barna og deres lærere

Lærere og barnehagelærere har som en del av sitt yrkesetiske kompass et ansvar for hva som skjer i møtet med hvert barns unike egenart. Det finnes ingen manual som kan erstatte det.

Publisert: 24.09.2019 Hentet fra Universitetet i Agder
Fagartikkel

Makt og tillit

Hva kan spenningsforholdet mellom makt og tillit bety for utfordringen med å skape en felles oppdrags- og kvalitetsforståelse i barnehage og skole?

Publisert: 01.02.2017 Hentet fra Universitetet i Agder
Omtale

Regelverk gjennomsyrer barnehagene

Barnehagene er smekkfulle av regler som styrer hverdagen – men som også blir brutt jevnlig, konstaterer Lisbeth Ljosdal Skreland i sin doktorgradsavhandling.

Publisert: 10.11.2016 Hentet fra Universitetet i Agder
Omtale

Lærere og prester velger taushet foran meldeplikt

Til tross for at meldeplikten er overordnet taushetsplikten, er det nettopp taushetsplikten som er begrunnelse når Kjartan Leer-Salvesen avdekker at viljen til å melde fra til barnevernet i det virkelige liv er mindre enn når prester og lærere blir presentert for hypotetiske problemstillinger.

Publisert: 26.01.2016 Hentet fra Universitetet i Agder
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo