Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Fagartikkel (1)
  • Video (1)

Artikkeltema

  • Frafall og gjennomføring (6)
  • Oppvekst og levekår (6)
  • Studieforberedende (6)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (6)
  • Motivasjon (3)
  • ADD/ADHD (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Psykisk helse (1)

Artikkelkilde

  • NIFU (2)
  • Bedre skole (1)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (1)
  • Psykologi i kommunen (1)

Artikkelforfatter

  • Anne Veslemøy Jarmann (1)
  • Eifred Markussen (1)
  • Ellen Nesset Mælan (1)
  • Kristin Vestrheim Cranner (1)
  • Mette Sønderskov (1)
  • Mirjam Harkestad Olsen (1)
  • Stephan Daus (1)
  • Torunn Berg Johansen (1)
Fagfellevurdert

Positive avvik i videregående opplæring: Hvor finnes de og hva kan vi lære av dem?

Mangel på fullført utdanning er en av flere faktorer som bidrar til at unge havner utenfor arbeidslivet. Hva opplever ungdom i risiko for utenforskap har bidratt til økt deltakelse i videregående opplæring?

Publisert: 05.02.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 18) 3/2024
Fagfellevurdert

Medvirkning og motivasjon

Betydningen av medvirkning i valg av studieretning og for motivasjon til å gjennomføre videregående opplæring

Publisert: 21.02.2023 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2022
Video

Læring for livet (10) Hvordan kan russetiden bli mer inkluderende?

Russetiden de siste få årene har blitt tøffere. Mange russ forteller at det er en vanskelig tid, enten de er "inne i varmen" eller opplever å stå utenfor.

Publisert: 17.01.2023 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel

NAV-veiledere fører til at elevene blir værende lenger i videregående skole

Rune Borgan Reiling, Kari Vea Salvanes og Astrid Marie Jorde Sandsør har publisert en artikkel i Economics of Education Review om elevtjenesten og sosialfaglige rådgivere.

Publisert: 14.09.2022 Hentet fra NIFU
Artikkel

Sosial bakgrunn størst innvirkning på om eleven er i studieforberedende eller yrkesfaglig program i 11. og 12. trinn.

I en ny artikkel bruker forskere data samlet inn i Norge, Belgia og Spania for å sammenlikne ungdoms ulike veier gjennom videregående.

Publisert: 10.01.2022 Hentet fra NIFU
Fagartikkel

14 år etter avsluttet ungdomsskole – slik gikk det

Det lønner seg å fullføre videregående, både for å få jobb og for hvor mye man tjener. Dette viser en NIFU-studie som har fulgt nesten 10 000 ungdommer fra de gikk ut av ungdomsskolen og til de var 30 år gamle.

Publisert: 29.04.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo