Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (5)
  • Fagfellevurdert (3)
  • Podcast (3)
  • Artikkel (2)
  • Kronikk (2)

Artikkeltema

  • Frafall og gjennomføring (15)
  • Skolevegring (15)
  • Motivasjon (10)
  • Psykisk helse (5)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Barnetrinn (2)
  • Internasjonal forskning (2)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Mobbing (1)
  • Overgrep (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (3)
  • Bedre skole (2)
  • Læringsmiljøsenteret (2)
  • Utdanningsforbundet (2)
  • NTNU (1)
  • Norsk sosiologisk tidsskrift (1)
  • Psykologi i kommunen (1)
  • SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (1)
  • Tidsskrift for velferdsforskning (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Vigdis Alver (2)
  • Alexander Meyer (1)
  • Børge Holden (1)
  • Cecilie Eventsen-Stanghelle (1)
  • Fredrik Solli Wandem (1)
  • Geir Møller (1)
  • Gro Emmertsen Lund (1)
  • Helle Rabøl Hansen (1)
  • Hildegunn Fandrem (1)
  • Jan-Ivar Sållman (1)
  • Janne Støen (1)
  • Jørn Kroken (1)
  • Kjetil Frøyland (1)
  • Lisbeth Iglum Rønhovde (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
  • Marianne Olsen Brøntveit (1)
  • Marie-Lisbet Amundsen (1)
  • Marit Irene Uglum (1)
  • Robin Ulriksen (1)
  • Svein Inge Meland (1)
  • Tine Basse Fisker (1)
  • Toril Aagaard (1)
  • Ulf Larsen (1)
Podcast

Podkast: Bekymringsfullt skolefravær

Alle er enige om at det er viktig å gå på skolen. Det er viktig for å lykkes i samfunnet og for å utvikle sosiale ferdigheter, språk og læring. Men hva gjør du hvis barnet ditt ikke klarer, orker eller vil gå på skolen?

Publisert: 13.03.2025 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Dansk — Fagfellevurdert

Deltagelses(u)muligheder og skolefravær

Skolefravær hænger tæt sammen med skoleoplevelser i relation til lærerne, kammeraterne og det faglige, hvor problemer i alle tre skolekontekster øger risikoen for fravær.

Publisert: 12.12.2024 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 8) 2-3/2024
Artikkel

Norske gutter liker skolen minst

Norske jenter trives i stor grad på skolen, mens guttene har en markant dårligere opplevelse av skolemiljøet. Et av problemene er at guttene opplever skolen som urettferdig.

Publisert: 25.06.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Kronikk

De er ikke i stand til å møte på skolen, derfor møter skolen dem

Ungdommer som ikke klarer å møte på skolen, må få en lovfestet rett til nettbaserte skoletilbud, mener kronikkforfatteren.

Publisert: 08.12.2022 Hentet fra forskning.no
Fagfellevurdert

Kjønnsforskjeller i undervisningstilbud til elever med behov for spesialundervisning

Elever som strever med skolevegring, utgjør ikke en homogen gruppe. Til felles har de at de engster seg for å være på skolen, og ofte blir sittende hjemme over måneder og år uten undervisningstilbud. Er det kjønnsforskjeller innad i denne elevgruppen med hensyn til hvordan de møtes av hjelpeapparatet?

Publisert: 13.12.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2021
Fagartikkel

Registrering av skolefravær

Vi mangler nasjonale retningslinjer for hvordan man skiller mellom problematisk skolefravær og skulk. Det fører til at elevers skolefravær i stor utstrekning blir feil kategorisert. Når opplæringsloven nå skal revideres, så kan dette være en mulighet til å sørge for at vi får en mer hensiktsmessig registrering av skolefravær.

Publisert: 22.09.2021 Hentet fra Bedre skole 2/2021
Artikkel

Slik kan du hjelpe elever tilbake til skolen

Disse tiltakene kan få elever som sitter hjemme til å komme tilbake på skolebenken.

Publisert: 19.05.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Våre håpefulle – når forventning blir fravær

Denne artikkelen handler om bekymringsfullt skolefravær. Artikkelforfatteren velger å benytte dette begrepet framfor det mye brukte begrepet skolevegring. Hun mener begrepet vegring om fraværsproblematikk i skolen oppleves som for snevert når man står overfor en så mangesidig utfordring.

Publisert: 05.02.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2019
Fagartikkel

Meistringsopplevingar i den vidaregåande skulen

I eit kunnskapssamfunn er utdanning ein sentral inngangsport til arbeidslivet. Fråfallsproblematikken i vidaregåande opplæring skapar politisk uro, og i seinare tid er det sett inn fleire nasjonale system- og individretta tiltak for å auke gjennomføringsprosenten. Føremålet med denne artikkelen er å sette søkelyset på nokre sentrale faktorar som kan gi elevar med åtferdsvanskar meistringsopplevingar slik at dei trivst på skulen. For å få til dette er det nødvendig at elevane si stemme vert høyrd.

Publisert: 18.11.2020 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2019
Fagfellevurdert

Arbeidsinkludering av utsett ungdom – kva slags utfordring er det?

Artikkelen gir ny kunnskap om korleis frontlinearbeidarar og arbeidsgivarar forklarar og forstår arbeidsinkludering av utsett ungdom, og om sentrale kjenneteikn ved prosessane som kan oppstå på arbeidsplassane.

Publisert: 16.11.2020 Hentet fra Tidsskrift for velferdsforskning (Vol. 23) 3/2020
Podcast

Lærerrommet: Skolevegring, hva er løsningene?

Skolevegring og alvorlig skolefravær har ulike forklaringer og nyanser, og konsekvensene kan være drastiske. Hva vet vi om årsaker og gode veier til løsning?

Publisert: 04.06.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Kronikk

Hvem er de sårbare barna?

Det er en stor gruppe barn der ute nå som ikke har trygge nok hjemme og venneforhold. Vil de få den støtten og bekreftelsen de trenger?

Publisert: 26.03.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel

Tvang – skoleforskningens blinde felt

En vesentlig faktor som påvirker både elever og lærere, er at opplæringen er obligatorisk. Det er påfallende at denne grunnleggende forutsetningen får så lite oppmerksomhet i skoleforskningen.

Publisert: 21.08.2018 Hentet fra Bedre skole 3/2018
Podcast

Lærerrommet episode 2: Seksårsreformen

Lytt på podkasten Lærerrommet, og ta et dypdykk ned i seksårsreformen som nå skal evalueres.

Publisert: 12.07.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel

Skolefravær uten gyldig grunn - Hva er den beste betegnelsen?

Noen barn og unge er borte fra skolen, eller er på skolen uten å delta i undervisning. Dette skjer uten gyldig grunn som for eksempel sykdom eller store sosiale problemer. Fraværet skjer også etter elevens eget valg og ønske; foreldre eller andre hindrer ikke eleven i å gå på skolen. Denne artikkelen drøfter ulike betegnelser på denne atferden.

Publisert: 07.09.2012 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2012
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo