Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (7)

Artikkeltema

  • Frafall og gjennomføring (7)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (4)
  • Motivasjon (3)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Voksenopplæring (1)

Artikkelkilde

  • Søkelys på arbeidslivet (7)

Artikkelforfatter

  • Astrid Marie Jorde Sandsør (1)
  • Bernt Bratsberg (1)
  • Evi Schmid (1)
  • Kari Vea Salvanes (1)
  • Knut Røed (1)
  • Kristine von Simson (1)
  • Nils Breilid (1)
  • Oddbjørn Raaum (1)
  • Rune Borgan Reiling (1)
  • Simen Markussen (1)
  • Tarjei Widding-Havnerås (1)
  • Torgeir Nyen (1)
Fagfellevurdert

For dem som ønsker å gå en annen vei: Implementering og praktisering av praksisbrevordningen i fylkeskommunene

Et viktig spørsmål i forbindelse med alternative opplæringstilbud er deres forankring i arbeidslivet. Forskning fra andre land viser at alternative opplæringstilbud står i et spenningsfelt mellom økonomiske og sosiale hensyn.

Publisert: 01.03.2023 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 39) 2/2022
Fagfellevurdert

Bidrar medikalisering av ungdom til utstøtning fra skole og arbeidsliv?

Det er økende tilstrømning til uføretrygd, særlig blant unge. Vi drøfter mulige årsaker til dette, og reiser spørsmål om vi har for lett for å ty til en sykdomsforståelse av de personlige utfordringene mange ungdommer møter.

Publisert: 10.03.2021 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 37) 4/2020
Fagfellevurdert

Tverrfaglig samarbeid – da NAV flyttet inn i videregående skoler

Forsøksordningen med NAV-veiledere i videregående skole er en nyere ordning hvor det ble etablert et formelt samarbeid mellom videregående skoler og NAV for å hjelpe utsatte elever. Vi undersøker om ordningen har bidratt til å holde flere elever lengre i videregående skole og redusert andelen som er inaktive.

Publisert: 08.03.2021 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 37) 4/2020
Fagfellevurdert

Fagbrev i voksen alder

Praksiskandidatordningen er en vei til å fullføre videregående utdanning for en gruppe med lav sannsynlighet for å fullføre videregående. Den bidrar også til å utjevne sosiale forskjeller blant hvem som fullfører videregående opplæring.

Publisert: 29.09.2017 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 34) 1-2/2017
Fagfellevurdert

Fullføring på bygg- og anleggsteknikk. En sammenlikning av unge gutter med og uten hjelp fra barnevernet

Utsatt ungdoms framtidige muligheter på yrkesfag avhenger mye av hvordan problemet med lave skolekarakter blant disse ungdommene blir løst. Det er likevel viktig å ikke overse at også andre sider ved yrkesfagopplæringen kan være problematisk for disse ungdommene.

Publisert: 07.06.2017 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 34) 1-2/2017
Fagfellevurdert

Effekten av arbeidsmarkedstiltak og vikarbyråarbeid på overgang til jobb og utdanning for arbeidsledig ungdom uten fullført videregående skole

Formålet med denne studien er å undersøke ulike veier til jobb for arbeidsledig ungdom som ikke har fullført videregående skole. Resultatene viser betydelige negative effekter av både vikarbyråarbeid og arbeidsmarkedstiltak mens innsatsene pågår, og særlig store er innlåsningseffektene for overgang til utdanning.

Publisert: 01.09.2016 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 33) 3/2016
Fagfellevurdert

Unge voksne som verken er i arbeid eller utdanning: En registerbasert studie, 1993–2009

Analysene i denne artikkelen viser at man har sett en generell økning i unge voksne nordmenns risiko for å være verken i arbeid eller utdanning, med unntak for kvinner på 25 år.

Publisert: 01.09.2016 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet 4/2016 (Vol. 33)
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo