Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (4)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Artikkel (1)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Engelsk (8)
  • Fremmedspråk (8)
  • Lesing og muntlig ferdighet (3)
  • Muntlig språk (2)
  • Norsk (2)
  • Læremidler (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (2)
  • Acta Didactica (1)
  • Fremmedspråksenteret (1)
  • Høgskolen i Østfold (1)
  • Nordic Journal of Literacy Research (1)
  • Skrivesenteret (1)
  • Universitetet i Agder (1)

Artikkelforfatter

  • Anna Krulatz (1)
  • Anne Dahl (1)
  • Cecilie Waallann Brown (1)
  • Ingebjørg Mellegård (1)
  • Rikke Pihlstrøm (1)
  • Tony Burner (1)
  • Walter Norman Wehus (1)
Engelsk — Fagfellevurdert

Enacting Critical Visual Literacy in Norwegian Secondary School EFL Classrooms: Opportunities and Challenges

Hva betyr det å være lesekyndig i dag, og hvordan kan utdanningen forberede elever på å navigere i et stadig mer komplekst tekstmiljø?

Publisert: 27.11.2024 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 10) 3/2024
Fagartikkel

Videreutdanning i engelsk – lærere tar grep og endrer undervisningspraksis

En studie viser at videreutdanning i engelsk fører til at lærerne legger mer vekt på å bruke engelsk aktivt i undervisningen. De beveger seg også bort fra tradisjonell glosetrening, for heller å arbeide med nye ord og fraser i en naturlig, språklig kontekst.

Publisert: 24.06.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2024
Artikkel

Slik blir undervisinga i grammatikk betre

– Grammatikkundervising blir brukt som eit botemiddel mot lita erfaring med språket, seier Sigrunn Askland. Ho har tatt doktorgrad på grammatikkundervising i norsk skule.

Publisert: 26.02.2020 Hentet fra Universitetet i Agder
Omtale

Ny bok om forskning og undervisning i språktilegnelse

Boka «Teachability and learnability across languages» fyller et forskningsgap ved det at den undersøker både språktilegnelse, språkundervisning og språkvurdering og testing i lys av én bestemt språkinnlæringsteori, nemlig Prosessbarhetsteorien.

Publisert: 30.06.2019 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Fagfellevurdert

Engelsk som tredjespråk: Har lærere kompetanse til å støtte flerspråklighet?

- I hvilken grad føler engelsklærere i Norge seg forberedt på å undervise i flerkulturelle og flerspråklige klasserom?

Publisert: 15.02.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 1/2016
Fagartikkel

Vurdering for læring i engelsk – funn fra en doktorgradsstudie

Det finnes knapt en lærer som ikke har hørt om vurdering for læring (VFL). Men hva betyr det egentlig, hvordan forstår lærere og elever VFL og hvordan praktiseres det i en travel hverdag? Selv om denne artikkelen tar for seg skrivevurdering i engelskfaget i ungdomsskolen, er temaet likevel relevant for andre trinn/nivåer og andre språkfag.

Publisert: 15.01.2016 Hentet fra Fremmedspråksenteret Communicare 2016
Fagartikkel

Læringsstrategier for å utvide elevenes ordforråd – Læreren som arbeidsleder i klasserommet

Det er en klar sammenheng mellom det å være en god leser og det å ha et godt ordforråd. Her gis konkrete eksempler på hvordan anerkjente prinsipper i engelsk fagdidaktikk kan brukes av språklærere i arbeidet med å utvide elevenes ordforråd. De praksisnære eksemplene som presenteres i denne artikkelen, er hentet fra undervisning i engelskfaget.

Publisert: 17.08.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2013
Fagartikkel

Skriving i engelsk og fremmedspråk

For engelsk- og fremmedspråksopplæringen handler det om å gi elevene en helthetlig og meningsfull skriveundervisning som går utover det å ensidig fokusere på grammatikk og utvikling av ordforråd.

Publisert: 26.04.2015 Hentet fra Skrivesenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo