Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (5)
  • Podcast (3)
  • Fagfellevurdert (2)
  • Artikkel (1)

Artikkeltema

  • Fremmedspråk (11)
  • Lesing og muntlig ferdighet (11)
  • Engelsk (3)
  • Muntlig språk (3)
  • Norsk (2)
  • Norsk som andrespråk (2)
  • Digitalisering (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Læremidler (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Skriving (1)
  • Språkvansker (1)
  • Studieforberedende (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (3)
  • Fremmedspråksenteret (1)
  • Lesesenteret (1)
  • Nordic Journal of Literacy Research (1)
  • Skrivesenteret (1)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Monica Bjermeland (3)
  • Anita Normann (1)
  • Cecilie Waallann Brown (1)
  • Elisabeth Rongved (1)
  • Hanne N. Hjetland (1)
  • Ingrid Rodrick Beiler (1)
  • Jannicke Karlsen (1)
  • Joke Dewilde (1)
  • Magnus Heie (1)
  • Rikke Pihlstrøm (1)
  • Øyvind Amundsen Østby (1)
Engelsk — Fagfellevurdert

Enacting Critical Visual Literacy in Norwegian Secondary School EFL Classrooms: Opportunities and Challenges

Hva betyr det å være lesekyndig i dag, og hvordan kan utdanningen forberede elever på å navigere i et stadig mer komplekst tekstmiljø?

Publisert: 27.11.2024 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 10) 3/2024
Engelsk — Podcast

Podcast: To be or not to be multilingual

"Through other languages you learn about other people, the way they think, their customs, and their practices. As a first language English teacher who is intrinsically interested in language per se, I think it is fascinating to see the differences between languages and what you can do in one language that you can’t do in another", said professor Debra Myhill.

Publisert: 07.09.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Podkast: Språk er livsviktig – ferdig snakka

– Fantastisk at fleire vil bli språklektor, for språk er alt; verkelegheit, identitet og makt. Språkkunnskap er heilt sentral for å forstå seg sjølv og verda, seier professortrioen vi har snakka med i denne episoden av Universitetsplassen.

Publisert: 23.06.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Det nye språkidealet er språkrikdom

─ Det er ein myte at jo meir norsk vi pøsar på med i språkopplæringa, jo raskare lærer elevane norsk, seier forskar Joke Dewilde.

Publisert: 07.12.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel

Elevers oversettelsespraksiser

Den teknologiske utviklingen og endringene i elevsammensetningen gjør at man nå bør revurdere bruk av oversettelse innenfor språkopplæringen. To flerspråklige engelskklasser er blitt observert for å avdekke holdninger til oversetting og hvilke strategier som blir brukt.

Publisert: 27.05.2021 Hentet fra Bedre skole 1/2021
Artikkel

Å være flerspråklig gir ikke automatisk hjernetrim

Lenge har man trodd at det å være flerspråklig holder hjernen i trim på flere måter. Men en stor studie viser at dette ikke stemmer.

Publisert: 26.03.2021 Hentet fra Lesesenteret
Fagartikkel

Andrespråkelever og innlæring av norske verb

Verb kan være vanskelige å lære for elever med norsk som andrespråk, fordi mange av ordene har et usikkert meningsinnhold. En mulig vei å gå kan være å systematisk undersøke elevenes forståelse av de vanligste verbene og verbuttrykkene.

Publisert: 06.11.2020 Hentet fra Bedre skole 2/2020
Fagartikkel

Om skrivestøtte og skriving i faget fremmedspråk

Hva sier elevene, og hva kan vi lære av det?

Publisert: 28.11.2017 Hentet fra Fremmedspråksenteret Communicare 2017
Fagfellevurdert

Frog, where are you? Narrativ produksjon på andrespråket hos barn med urdu/panjabi som morsmål

Leseforståelse er viktig i barns læring. Det er en sammenheng mellom leseforståelse og narrative ferdigheter, eller evnen til å skape en fortelling. I denne artikkelen presenteres en studie hvor forskerne undersøkte flerspråklige barns narrative produksjon på norsk.

Publisert: 10.02.2017 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2017
Fagartikkel

Læringsstrategier for å utvide elevenes ordforråd – Læreren som arbeidsleder i klasserommet

Det er en klar sammenheng mellom det å være en god leser og det å ha et godt ordforråd. Her gis konkrete eksempler på hvordan anerkjente prinsipper i engelsk fagdidaktikk kan brukes av språklærere i arbeidet med å utvide elevenes ordforråd. De praksisnære eksemplene som presenteres i denne artikkelen, er hentet fra undervisning i engelskfaget.

Publisert: 17.08.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2013
Fagartikkel

Skriving i engelsk og fremmedspråk

For engelsk- og fremmedspråksopplæringen handler det om å gi elevene en helthetlig og meningsfull skriveundervisning som går utover det å ensidig fokusere på grammatikk og utvikling av ordforråd.

Publisert: 26.04.2015 Hentet fra Skrivesenteret
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo