Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (4)
  • Fagartikkel (2)
  • Omtale (2)
  • Podcast (2)
  • Forskningsnotat (1)

Artikkeltema

  • Fremmedspråk (11)
  • Muntlig språk (11)
  • Norsk som andrespråk (6)
  • Norsk (4)
  • Lesing og muntlig ferdighet (3)
  • Mangfold og integrering (3)
  • Engelsk (2)
  • Morsmålsundervisning (2)
  • Barnehage (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (2)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • Høgskolen i Østfold (2)
  • Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (1)
  • UiT Norges arktiske universitet (1)
  • Universitetet i Agder (1)
  • Vetuva (1)

Artikkelforfatter

  • Monica Bjermeland (2)
  • Ellen Kathrine Bludd (1)
  • Line-Marie Holum (1)
  • Magnus Heie (1)
  • Mari Lilleslåtten (1)
  • Siw Ellen Jacobsen (1)
  • Walter Norman Wehus (1)
  • Åsta Haukås (1)
  • Øyvind Amundsen Østby (1)
Forskningsnotat

Ny forskningsoversikt – tospråklig opplæring i Norge

Tospråklig opplæring i form av morsmålsopplæring eller tospråklig opplæring i fag har vært en del av norsk skolepolitikk siden 1970-tallet. Er du nysgjerrig på hvordan de politiske rammene for den tospråklige opplæringen har utviklet seg gjennom disse 50 årene? Og lurer du på hva som er gjort av forskning på dette feltet i Norge?

Publisert: 10.02.2025 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Fagartikkel

Språkvanar og syn på fleirspråklegheit

Alle norske ungdommar er fleirspråklege. Ungspråk-prosjektet har undersøkt norske ungdomsskoleelevar sine språkvanar, tankar og meiningar kring det å kunne fleire språk.

Publisert: 29.03.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Artikkel

Når barnet har et annet morsmål

Mange barn i norske barnehager har et annet morsmål enn norsk. Rammeplanen for barnehagen oppfordrer barnehagene til å støtte flerspråklige barn i å bruke morsmålet sitt.

Publisert: 06.12.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Podcast

Podkast: Språk er livsviktig – ferdig snakka

– Fantastisk at fleire vil bli språklektor, for språk er alt; verkelegheit, identitet og makt. Språkkunnskap er heilt sentral for å forstå seg sjølv og verda, seier professortrioen vi har snakka med i denne episoden av Universitetsplassen.

Publisert: 23.06.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Det nye språkidealet er språkrikdom

─ Det er ein myte at jo meir norsk vi pøsar på med i språkopplæringa, jo raskare lærer elevane norsk, seier forskar Joke Dewilde.

Publisert: 07.12.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Kan tospråklighet bidra til å holde deg ung og frisk?

Alle skjønner at det er en fordel å kunne snakke to språk flytende. Men språkforskere har funnet ut at det faktisk også gir deg andre fordeler gjennom livet.

Publisert: 10.09.2021 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel

Å lære naboens språk har alltid vært vanlig på Balkan

Barnebytte og obligatorisk undervisning i minoritetsspråk er bare noe av det østeuropeere har gjort for å trosse ideen om én nasjon – ett språk.

Publisert: 24.02.2021 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Omtale

Skal forske på hvordan innvandrere med lav utdanning lærer seg nytt språk

Høgskolen i Østfold har i samarbeid med Universitetet i Bergen fått tildelt 12 millioner kroner fra Forskningsrådet for å forske på hvordan innvandrere med lav utdanningsbakgrunn tilegner seg et nytt språk.

Publisert: 27.01.2021 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Fagartikkel

Andrespråkelever og innlæring av norske verb

Verb kan være vanskelige å lære for elever med norsk som andrespråk, fordi mange av ordene har et usikkert meningsinnhold. En mulig vei å gå kan være å systematisk undersøke elevenes forståelse av de vanligste verbene og verbuttrykkene.

Publisert: 06.11.2020 Hentet fra Bedre skole 2/2020
Artikkel

Slik blir undervisinga i grammatikk betre

– Grammatikkundervising blir brukt som eit botemiddel mot lita erfaring med språket, seier Sigrunn Askland. Ho har tatt doktorgrad på grammatikkundervising i norsk skule.

Publisert: 26.02.2020 Hentet fra Universitetet i Agder
Omtale

Ny bok om forskning og undervisning i språktilegnelse

Boka «Teachability and learnability across languages» fyller et forskningsgap ved det at den undersøker både språktilegnelse, språkundervisning og språkvurdering og testing i lys av én bestemt språkinnlæringsteori, nemlig Prosessbarhetsteorien.

Publisert: 30.06.2019 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo