Artikkel Å leke på et nytt språk Barn som ennå ikke har lært majoritetsspråket, kan ha effektive strategier for å komme inn i lek. Men det finnes også ting barnehagepersonalet kan gjøre for å hjelpe til. Publisert: 04.03.2025 Hentet fra Vetuva
Forskningsnotat Ny forskningsoversikt – tospråklig opplæring i Norge Tospråklig opplæring i form av morsmålsopplæring eller tospråklig opplæring i fag har vært en del av norsk skolepolitikk siden 1970-tallet. Er du nysgjerrig på hvordan de politiske rammene for den tospråklige opplæringen har utviklet seg gjennom disse 50 årene? Og lurer du på hva som er gjort av forskning på dette feltet i Norge? Publisert: 10.02.2025 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Podcast Flerspråklighet og flerkulturell inkludering | Irmelin Kjelaas og Ida Muren Olsen Hvilket språktilbud får nyankomne elever når de kommer til skolen, og hvor viktig er det med tospråklig opplæring? Publisert: 01.12.2023 Hentet fra NTNU
Artikkel Når barnet har et annet morsmål Mange barn i norske barnehager har et annet morsmål enn norsk. Rammeplanen for barnehagen oppfordrer barnehagene til å støtte flerspråklige barn i å bruke morsmålet sitt. Publisert: 06.12.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel – Språket ditt er viktig! Professor Marit Westergaard forsker på flerspråklighet og språktilegnelse. Hun mener det er viktig for samfunnet å satse på språk. Samtidig må man ha en realistisk forventning til hva det vil si å være flerspråklig. Publisert: 26.04.2022 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Podcast Det nye språkidealet er språkrikdom ─ Det er ein myte at jo meir norsk vi pøsar på med i språkopplæringa, jo raskare lærer elevane norsk, seier forskar Joke Dewilde. Publisert: 07.12.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Kan tospråklighet bidra til å holde deg ung og frisk? Alle skjønner at det er en fordel å kunne snakke to språk flytende. Men språkforskere har funnet ut at det faktisk også gir deg andre fordeler gjennom livet. Publisert: 10.09.2021 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Omtale Skal forske på hvordan innvandrere med lav utdanning lærer seg nytt språk Høgskolen i Østfold har i samarbeid med Universitetet i Bergen fått tildelt 12 millioner kroner fra Forskningsrådet for å forske på hvordan innvandrere med lav utdanningsbakgrunn tilegner seg et nytt språk. Publisert: 27.01.2021 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Fagartikkel Andrespråkelever og innlæring av norske verb Verb kan være vanskelige å lære for elever med norsk som andrespråk, fordi mange av ordene har et usikkert meningsinnhold. En mulig vei å gå kan være å systematisk undersøke elevenes forståelse av de vanligste verbene og verbuttrykkene. Publisert: 06.11.2020 Hentet fra Bedre skole 2/2020
Artikkel Bildebøker gir barnehagebarn bedre norskferdigheter Minoritetsspråklige barn som har et godt ordforråd på morsmålet, utvikler det norske ordforrådet sitt raskere. I tillegg hjelper det å ha flere bildebøker hjemme. Publisert: 03.05.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Engelsk som tredjespråk: Har lærere kompetanse til å støtte flerspråklighet? - I hvilken grad føler engelsklærere i Norge seg forberedt på å undervise i flerkulturelle og flerspråklige klasserom? Publisert: 15.02.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 1/2016
Artikkel Ivaretas barns språkkunnskaper i skolen? Hver tredje elev i norsk grunnskole snakker et annet språk i hjemmet. Men denne språkkompetansen utnyttes ikke i skolen. Publisert: 03.02.2016 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Blogg Trener tospråklighet hjernen? Når det gjelder tospråklighet har muligens publiseringsskjevheten for et tospråklig fortrinn bidratt til et litt unyansert bilde av tospråklighet. Publisert: 29.01.2016 Hentet fra Læringsbloggen