Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (6)

Artikkeltema

  • Fremmedspråk (6)
  • Engelsk (2)
  • Lesing og muntlig ferdighet (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Digitalisering (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Læremidler (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Språkvansker (1)
  • Studieforberedende (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (4)
  • Nordic Journal of Literacy Research (1)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Anna Krulatz (1)
  • Anne Dahl (1)
  • Annelise Brox Larsen (1)
  • Beate Lindemann (1)
  • Cecilie Waallann Brown (1)
  • Eli-Marie Danbolt Drange (1)
  • Hanne N. Hjetland (1)
  • Jannicke Karlsen (1)
Engelsk — Fagfellevurdert

Enacting Critical Visual Literacy in Norwegian Secondary School EFL Classrooms: Opportunities and Challenges

Hva betyr det å være lesekyndig i dag, og hvordan kan utdanningen forberede elever på å navigere i et stadig mer komplekst tekstmiljø?

Publisert: 27.11.2024 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 10) 3/2024
Fagfellevurdert

Frog, where are you? Narrativ produksjon på andrespråket hos barn med urdu/panjabi som morsmål

Leseforståelse er viktig i barns læring. Det er en sammenheng mellom leseforståelse og narrative ferdigheter, eller evnen til å skape en fortelling. I denne artikkelen presenteres en studie hvor forskerne undersøkte flerspråklige barns narrative produksjon på norsk.

Publisert: 10.02.2017 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2017
Fagfellevurdert

Engelsk som tredjespråk: Har lærere kompetanse til å støtte flerspråklighet?

- I hvilken grad føler engelsklærere i Norge seg forberedt på å undervise i flerkulturelle og flerspråklige klasserom?

Publisert: 15.02.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 1/2016
Fagfellevurdert

Tidlig fremmedspråkundervisning på barneskolen – et nødvendig grunnlag for en god nok språkkompetanse i framtiden

Hvilke utfordringer og muligheter ligger i tidlig fremmedspråkundervisning – og hva bør en mulig fremtidig struktur inneholde?

Publisert: 25.10.2015 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 8) 2/2014
Fagfellevurdert

Hvordan kan teknologi skape nye undervisnings- og læringsmåter i fremmedspråksundervisningen fram mot 2030?

Læreren spiller en nøkkelrolle i utviklingen av nye undervisnings- og læringsmåter, og det er først når læreren integrerer teknologien i sin undervisning at nye praksiser oppstår.

Publisert: 23.10.2015 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 8) 2/2014
Fagfellevurdert

Språkfagenes fremtid i et organisasjonsteoretisk perspektiv. Er det liv laga for fremmedspråk?

Alle er enige om viktigheten av fremmedspråkundervisning, men dette gjenspeiles ikke i konkrete tiltak eller reformer i skolen. Fremmedspråk er fortsatt et ikke-obligatorisk fag og undervisningen kommer i gang for seint.

Publisert: 15.08.2014 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 8) 2/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo