Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Podcast (4)

Artikkeltema

  • Fremmedspråk (4)
  • Lesing og muntlig ferdighet (3)
  • Muntlig språk (2)
  • Norsk som andrespråk (2)
  • Forskning og metode (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Norsk (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (3)
  • NTNU (1)

Artikkelforfatter

  • Monica Bjermeland (3)
  • Even Igland Diesen (1)
  • Magnus Heie (1)
Podcast

Flerspråklighet og flerkulturell inkludering | Irmelin Kjelaas og Ida Muren Olsen

Hvilket språktilbud får nyankomne elever når de kommer til skolen, og hvor viktig er det med tospråklig opplæring?

Publisert: 01.12.2023 Hentet fra NTNU
Engelsk — Podcast

Podcast: To be or not to be multilingual

"Through other languages you learn about other people, the way they think, their customs, and their practices. As a first language English teacher who is intrinsically interested in language per se, I think it is fascinating to see the differences between languages and what you can do in one language that you can’t do in another", said professor Debra Myhill.

Publisert: 07.09.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Podkast: Språk er livsviktig – ferdig snakka

– Fantastisk at fleire vil bli språklektor, for språk er alt; verkelegheit, identitet og makt. Språkkunnskap er heilt sentral for å forstå seg sjølv og verda, seier professortrioen vi har snakka med i denne episoden av Universitetsplassen.

Publisert: 23.06.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Det nye språkidealet er språkrikdom

─ Det er ein myte at jo meir norsk vi pøsar på med i språkopplæringa, jo raskare lærer elevane norsk, seier forskar Joke Dewilde.

Publisert: 07.12.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo