Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (6)

Artikkeltema

  • Fysisk helse (6)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • Psykisk helse (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Atferd (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Motorikk (1)
  • Organisering (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Stress (1)
  • Synsvansker (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (3)
  • Bedre skole (2)
  • Utdanning og Utdanningsnytt.no (1)

Artikkelforfatter

  • Arnfinn Helleve (1)
  • Bjørg Oddrun Hallås (1)
  • Børge Skåland (1)
  • Egil Galaaen Gjølme (1)
  • Jorunn Spord Borgen (1)
  • Kjersti Mordal Moen (1)
  • Knut Løndal (1)
  • Lasse Ellefsen (1)
  • Margrethe Sylthe (1)
  • Roger Andre Federici (1)
  • Torstein Siverts (1)
  • Unni Vere Midthassel (1)
Fagartikkel

Tilrettelegging på skolen for ME-syk ungdom

Det er krevende å balansere mellom hensynet til helsen, det sosiale livet og opplæringen når det gjelder elever som har diagnosen myalgisk encefalopati (ME). I denne artikkelen deler en PP-rådgiver sine erfaringer om ungdom som har denne diagnosen, og de valg man er nødt til å ta når det gjelder opplæring for denne gruppen elever.

Publisert: 26.01.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2021
Fagartikkel

Auditiv lytting og læring

Forfatteren av denne artikkelen mener at auditiv lytting og læring bør bli mer benyttet som et pedagogisk verktøy i skolen. I dag dreier mye av undervisningen seg om pedagogikk der synssansen og det visuelle perspektivet er det mest dominerende i undervisningen. Mer vekt på auditiv lytting vil være en fordel for elever med synsvansker, men også andre elever vil ha nytte av en slik undervisningsform.

Publisert: 09.03.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2022
Fagartikkel

Effekt og betydning av helsesykepleier i skolen – et randomisert eksperiment

I et forskningsprosjekt fikk tolv kommuner over en toårsperiode tilført et halvt årsverk ekstra helsesykepleierressurs. Studien viste at det er vanskelig å finne kvantitative målbare effekter, mens resultater fra den kvalitative studien viste til helsesykepleier som en viktig samarbeidspartner.

Publisert: 18.03.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Fagartikkel

Ingenting i veien for at lærere eller elever bruker munnbind i skolen

Fagartikkel: Fra et språkvitenskapelig standpunkt er det ikke noe i veien for at lærere eller elever bruker munnbind i skolen.

Publisert: 09.09.2021 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Fagartikkel

Kroppsøving mer enn «fysisk aktivitet»

Elevenes rett til kroppslig læring kan bli erstattet av pliktige fysiske aktivitetstiltak i skolen – det vil si tiltak som har snevrere mål enn det tradisjonelle kroppsøvingsfaget. Men det har vist seg vanskelig å dokumentere at tilsvarende krav til fysisk aktivitet i andre land har hatt effekt på skoleelevers fysiske aktivitetsnivå, helse eller skoleprestasjoner.

Publisert: 09.05.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Fagartikkel

Spesialpedagogens sårbarhet i møte med elevers krenkende atferd

Artikkelforfatteren har skrevet en doktorgradsavhandling basert på dybdeintervjuer av fjorten lærere som alle hadde vært utsatt for krenkelser fra elever i form av vold eller trussel om vold. I denne artikkelen er fokuset spesielt rettet mot spesialpedagoger som en ekstra sårbar yrkesgruppe når det gjelder fenomenet ‘elever som krenker lærere’.

Publisert: 22.03.2018 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2018
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo