Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (8)

Artikkeltema

  • Høytpresterende elever (8)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Motivasjon (1)
  • Naturfag (1)
  • Organisering (1)
  • SFO/AKS og fritid (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Skolevegring (1)
  • Skriving (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Psykologi i kommunen (3)
  • Acta Didactica (1)
  • FoU i praksis (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (1)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Jørgen Smedsrud (2)
  • Ann Elisabeth Gunnulfsen (1)
  • Bård Knutsen (1)
  • Camilla Porsanger (1)
  • Eli Bjørhusdal (1)
  • Hilde Larsen Damsgaard (1)
  • Hilde Sognnæs Strandos (1)
  • Lisbeth M. Brevik (1)
  • Marit Opsahl (1)
  • Mirjam Harkestad Olsen (1)
  • Niri Talberg (1)
  • Rita Årevik Vikdal (1)
Fagfellevurdert

Elever med stort læringspotensial: Legitimere forklaringer for å passe inn

Hvordan beskriver elever med stort læringspotensial sin opplevelse av å være inkludert i skolen?

Publisert: 17.03.2023 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2022
Fagfellevurdert

Forsering og akselerasjon for evnerike elever: Det dårligste av de beste alternativene

Å flytte evnerike barn i høyere klassetrinn, kalles forsering. Dette er ikke god løsning for alle evnerike barn. Lærerne må trenes i å observere kjennetegn utover skoleprestasjoner, som kompleksitet, akselerasjon, berikelse og individuelle ferdigheter/interesser.

Publisert: 17.07.2018 Hentet fra Psykologi i kommunen 3/2018
Fagfellevurdert

Begynnaropplæring i norsk for fagleg sterke elevar

Informantane i studien vår er velmeinande og prøver i stor grad å leggje til rette for at elevane skal ha noko å bryne seg på og strekkje seg etter. Men i sin vidaste tradisjon står norsk skule for ei tilpassa undervisning som ikkje nødvendigvis er til beste for alle elevar, iallfall ikkje for dei sterke.

Publisert: 01.09.2017 Hentet fra FoU i praksis (Vol. 11) 2/2017
Fagfellevurdert

Kjennetegn ved unge pokerspillere - Er poker særlig attraktivt for elever med gode karakterer?

Tradisjonell forskning på pengespill har fokusert på spilleavhengighet, i liten grad skilt mellom poker og øvrige pengespill, og har sjelden undersøkt mulige positive sider ved pokerspill. I denne artikkelen undersøkes sammenhengen mellom generell pokerspilling og skolekarakterer blant 953 elever på videregående skole.

Publisert: 06.07.2017 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Årg. 17) 1/2017
Fagfellevurdert

“Det smarteste var å ikke være smart” – evnerike elevers skolelivskvalitet

- Opplæringen fremsto som tilfeldig og lite tilpasset de behovene som elevene hadde, vister studie av åtte elevers tilbakeblikk på skolegangen. For noen innebar dette at de ga opp og ble underytere og fikk problemer med å klare seg på skolen.

Publisert: 01.09.2016 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2016
Fagfellevurdert

Differensiert undervisning for høytpresterende elever med stort læringspotensial

Hva tenker lærerstudenter om høytpresterende elever med stort læringspotensial  og kan deres refleksjoner bidra til at lærerutdanningen har større fokus på differensiering for denne gruppen av elever?

Publisert: 26.04.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 2/2016
Fagfellevurdert

Høytpresterende elevers opplevelse av naturfagundervisning i prestasjonslike elevgrupper på ungdomstrinnet

Hvordan opplevde og responderte høytpresterende elever på tiende trinn da naturfagundervisningen ble delt inn i prestasjonslike elevgrupper?

Publisert: 06.04.2016 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 2) 1/2016
Fagfellevurdert

Sentrale utfordringer ved definisjon, utredning og identifisering av evnerike barn

Det synes avgjørende for evnerike barn at vi er i stand til å avdekke deres potensial så tidlig som mulig er. Vi bør derfor utvikle et system som er like gode på å avdekke og fremme styrker hos barn som å avdekke vansker og utfordringer.

Publisert: 07.12.2012 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2012
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo