Artikkel Internasjonal studie bekrefter funn om elevers digitale dømmekraft: – Nå må voksne på banen ICILS 2023: Norske 14-åringer presterer bra i digital kompetanse internasjonalt, men andelen elever som mangler helt grunnleggende ferdigheter øker og den digitale dømmekraften er det så som så med. Publisert: 25.11.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Hvordan kvaliteten på undervisningen kan bidra til større likeverd i skolen Yngre elever er stort sett godt motivert for å lære matematikk, men i løpet av ungdomsskolen svekkes denne motivasjonen betydelig. Det er særlig elever fra familier med lav sosioøkonomisk status som mister interessen. Gode undervisningsopplegg kan bidra til å motvirke denne tendensen. Publisert: 02.04.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2022
Dansk — Fagfellevurdert Læreruddannelsens lærebøger – den læringspsykologiske og den undervisningskommunikative position Hvordan tilegner profesjonene seg sine kunnskaper og ferdigheter? Det gjør de gjennom en profesjonsutdanning. Man tilegner seg kunnskap om faget og om forutsetningene for å utøve faget. Og man tilegner seg ferdigheter i å praktisere faget, slik at resultatet fungerer. Publisert: 15.12.2022 Hentet fra Paideia Vol. 3 1/2012
Fagartikkel Kunstig intelligens og læringsanalyse for læring og vurdering Med en personlig skjerm er tilbakemelding et klikk unna for alle elever. Men er programvare som bruker kunstig intelligens, til hjelp for elevens læring og lærerens vurdering? Publisert: 25.03.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Artikkel Tradisjonell bruk av teknologi i klasserommet Både tilgangen på digitale verktøy i skolen og ambisjonene om å bruke dem på nye måter er store, men bruken i undervisningen er fortsatt preget av at informasjon overføres til elevene på en relativt tradisjonell måte, viser ny klasseromsforskning. Publisert: 25.03.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo