Fagartikkel Kontroversielle spørsmål på dagsorden God demokratiundervisning innebærer å jobbe med kontroversielle temaer i klasserommet. Men da er det også viktig å ha klart for seg hva det vil si at noe er kontroversielt, og hvordan man best kan introdusere og behandle slike spørsmål sammen med elevene. Publisert: 11.12.2024 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Artikkel Natur- og klimakrisen: Oslo-elever inn i tretti bedrifter for å studere klimarisiko Ved å kople nitti samfunnsøkonomi-elever sammen med to klimaforskere, tretti bedrifter, et innovasjonsdistrikt, Finans Norge og et bibliotek håper Alfredo Jornet Gil å støtte lokale krefter i å endre vanene våre i bærekraftig retning. Publisert: 05.05.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Kronikk Kortsiktighetens pris - The long term costs of short-termism Nordiske velferdsstater har lange tradisjoner for å legitimere politikk med henvisning til samfunnsforskning. Utallige karrierer – sågar hele forskningstradisjoner – er skapt gjennom denne symbiosen. Tett samspill mellom forskere og stat medfører imidlertid en del utfordringer. Publisert: 13.01.2020 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning 1/2020