Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (19)

Artikkeltema

  • Internasjonal forskning (19)
  • Matematikk (4)
  • Organisering (4)
  • Forskning og metode (3)
  • Tester og kartlegging (3)
  • Demokrati og medvirkning (2)
  • Digitalisering (2)
  • Ledelse (2)
  • Læremidler (2)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Motivasjon (2)
  • Skoleutvikling (2)
  • Spesialundervisning (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Barnehage (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Lekser (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Naturfag (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Selvregulering (1)
  • Skolevegring (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (16)
  • Første steg (1)
  • Lesesenteret (1)
  • Spesialpedagogikk (1)

Artikkelforfatter

  • Odd Harald Valdermo (2)
  • Ole Kristian Bergem (2)
  • Alexander Meyer (1)
  • Alexandra Halsan (1)
  • Anders G. Kjøstvedt (1)
  • Arne Lervåg (1)
  • Astrid Marie Jorde Sandsør (1)
  • Aud Pettersen-Solberg (1)
  • Elin Lande (1)
  • Evy Jøsok (1)
  • Eyvind Elstad (1)
  • Gunn Imsen (1)
  • Jan Merok Paulsen (1)
  • Jon Frode Blichfeldt (1)
  • Liv Sissel Grønmo (1)
  • Marit Aas (1)
  • Monica Melby-Lervåg (1)
  • Natallia Bahdanovich Hanssen (1)
  • Per Tronsmo (1)
  • Svein Sjøberg (1)
  • Svein-Erik Andreassen (1)
  • Øystein Gilje (1)
Fagartikkel

Kontroversielle spørsmål på dagsorden

God demokratiundervisning innebærer å jobbe med kontroversielle temaer i klasserommet. Men da er det også viktig å ha klart for seg hva det vil si at noe er kontroversielt, og hvordan man best kan introdusere og behandle slike spørsmål sammen med elevene.

Publisert: 11.12.2024 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Fagartikkel

Hvordan kvaliteten på undervisningen kan bidra til større likeverd i skolen

Yngre elever er stort sett godt motivert for å lære matematikk, men i løpet av ungdomsskolen svekkes denne motivasjonen betydelig. Det er særlig elever fra familier med lav sosioøkonomisk status som mister interessen. Gode undervisningsopplegg kan bidra til å motvirke denne tendensen.

Publisert: 02.04.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2022
Fagartikkel

Skolens møte med generativ kunstig intelligens

Generativ kunstig intelligens har potensial til å gjøre en rekke oppgaver både bedre og på mer tidsbesparende måter enn oss mennesker. Det er samtidig en fundamental forskjell på å bruke teknologi i en læringsfremmende hensikt og en produktivitetsøkende hensikt.

Publisert: 15.03.2024 Hentet fra Bedre skole 4/2023
Fagartikkel

Kunstig intelligens og læringsanalyse for læring og vurdering

Med en personlig skjerm er tilbakemelding et klikk unna for alle elever. Men er programvare som bruker kunstig intelligens, til hjelp for elevens læring og lærerens vurdering?

Publisert: 25.03.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Fagartikkel

Ulike spesialpedagogiske praksiser i norske og hviterussiske barnehager

Norske og hviterussiske barnehager møter barn med språkvansker forskjellig og har mye å lære av hverandre, ifølge doktorgrad.

Publisert: 20.05.2021 Hentet fra Første steg 2/2019
Fagartikkel

Spesialundervisning og inkludering i klasserommet

Denne artikkelen handler om et utviklingsarbeid på Tistedal skole i Halden kommune, der målet har vært at all spesialundervisning skal foregå inne i klasserommet. Etter at prosjektet har pågått i drøyt tre år, viser resultatene at de har fått en skole der alle elevene forteller at de lærer mer, de har fått flere venner, og det er mindre mobbing og større aksept for hverandres ulikheter.

Publisert: 28.04.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2020
Fagartikkel

Forsøk i skolen

Randomiserte forsøk er en forskningsmetode som kan avdekke sannsynlige årsaksforklaringer, og dermed si om tiltak virker eller ikke. To større forskningsprosjekter bruker denne metoden for å avdekke hvilken effekt lærertetthet har på elevenes læring.

Publisert: 02.12.2020 Hentet fra Bedre skole 1/2020
Fagartikkel

Undervisningskvalitet og elevenes læring

I TIMSS 2015-studien ble det tatt et norsk initiativ for å utvide elevspørreskjemaet med spørsmål relatert til undervisningskvalitet i matematikktimene. Analyser av disse dataene viser at viktige aspekter ved undervisningskvalitet har positiv sammenheng med elevenes læringsresultater.

Publisert: 26.11.2019 Hentet fra Bedre skole 3/2019
Fagartikkel

Tvang – skoleforskningens blinde felt

En vesentlig faktor som påvirker både elever og lærere, er at opplæringen er obligatorisk. Det er påfallende at denne grunnleggende forutsetningen får så lite oppmerksomhet i skoleforskningen.

Publisert: 21.08.2018 Hentet fra Bedre skole 3/2018
Fagartikkel

Å lede i fremtidens skole

Skolens kjernevirksomhet er løst koblet til skolens formelle ledelsesstruktur. Det gjør at den skiller seg fra organisasjoner som i større grad kan styres gjennom relativt klare mål, forutsigbare prosedyrer og mer entydige forhold mellom årsak og virkning. Dermed blir også lederrollen ulik den man finner i de fleste andre organisasjoner.

Publisert: 10.01.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Fagartikkel

Kjønnsforskjeller i norske elevers leseferdigheter

Resultatene fra PISA, PIRLS og Nasjonale prøver i lesing viser kjønnsforskjeller i norske elevers leseferdigheter. Selv om forskjellene varierer noe i størrelse i de ulike undersøkelsene, så er de helt konsekvente.

Publisert: 23.11.2016 Hentet fra Lesesenteret
Fagartikkel

John Hatties Visible Learning: Ingen «hellig gral» for undervisningen

I markedsføring av boken «Visible Learning» blir det hevdet at boken avslører undervisningens «hellige gral», og mange tror man her vil finne effektstudier som sier om et pedagogisk tiltak virker. Men John Hattie inkluderer i sin bok også mange studier som utelukkende ser på sammenhenger, og ikke det vi vanligvis mener med effekt. Det åpner opp for feilaktige og unyanserte konklusjoner.

Publisert: 08.12.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2014
Fagartikkel

Læringskompetanse – i PISA, i fagartikler og i norsk skole

Det er blitt hevdet, med bakgrunn i internasjonale komparative undersøkelser, at norske elever mangler læringsstrategier. Men realiteten er at vi fortsatt vet lite om selvregulert læring og hvordan man kan tilrettelegge for å fremme dette i de ulike fagene.

Publisert: 09.07.2015 Hentet fra Bedre skole 4/2014
Fagartikkel

Hva PISA-testen måler

PISA-testen legger premissene for norsk skolepolitikk og for folks bilde av kvaliteten i norsk skole. Men det synes å være store uklarheter om hva PISA faktisk måler. Dette kan gi grobunn for grunnleggende misforståelser. I denne artikkelen ønsker jeg å stille spørsmålet: Hva er det PISA måler? Når man skal vurdere dette, er det rimelig å ta utgangspunkt i hva OECD i sine publikasjoner og presentasjoner helt fra 1999 fram til i dag selv hevder at de måler:

Publisert: 08.07.2015 Hentet fra Bedre skole 4/2014
Fagartikkel

Lekser i TIMSS og i norsk skole

PISA og TIMSS har i mange år gjort internasjonale sammenligninger av elevers kompetanse i realfag. Ingen av dem kan ut fra forskning begrunne hvorfor norske elever ikke gjøre det bedre når vi sammenligner med andre land, men kommer likevel med forslag til forbedring. TIMSS har i sine undersøkelser blant annet tatt opp lekser – spørsmålet er om de har et godt nok grunnlag for de anbefalingene de gir.

Publisert: 07.07.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2014
Fagartikkel

Algebra og tall er motoren i matematikken – derfor går matematikkfaget i Norden for halv fart

Den internasjonale TIMSS-studien i 2011 viser framgang i norske elevers prestasjoner i matematikk. Problemet er at norske elever fortsatt presterer svært svakt i algebra. Det samme gjør svenske og finske elever. Det tegner seg noe man kan kalle en nordisk profil, som kjennetegnes av for ensidig vekt på anvendt matematikk i dagligsituasjoner og for lite vekt på ren matematikk.

Publisert: 02.07.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2013
Fagartikkel

Ledelse i utdanningssektoren

«Ledelse, ledelse, ledelse er det som behøves mest i norsk skole» sa Kirsti Kolle Grøndahl da hun la fram rapporten fra det såkalte «Tidsbrukutvalget» 15. desember 2009. Her presenteres hele 93 forslag til forbedringer, men viktigst av alt er behovet for bedre ledelse, på alle nivåer. Dette er ett av de hittil tydeligste signalene om at ledelse bør komme høyere på dagsordenen i utdanningssektoren i Norge.

Publisert: 18.09.2013 Hentet fra Bedre skole 1/2010
Fagartikkel

Hattie-feberen i norsk politikk

Den newzealandske forskeren John Hatties bok «Visible Learning» har gått som en farsott over store deler av landet siden den kom i 2009. Den er utropt som pedagogikkens bibel og brukes ivrig av politikere og skoleledere til å fortelle lærerne hvordan de skal undervise. Hvilken type forskning er det vi har med å gjøre, og hva kan vi bruke denne typen resultater til? Hva er drivkraften i epidemien?

Publisert: 03.09.2011 Hentet fra Bedre skole 4/2011
Fagartikkel

Om gyldig forskning og bruk av forsknings- og testresultater

John Hatties Visible Learning blir stadig referert til blant forskere, journalister og skolefolk. Mange bruker undersøkelsen til å slå fast en gang for alle «hva som virker» innenfor undervisningen. Men undersøkelser som dette er gjerne heftet med mer usikkerhet enn det man tror, og mulighetene for å bruke dem feil, er mange.

Publisert: 13.04.2011 Hentet fra Bedre skole 4/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo