Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (4)
  • Artikkel (1)
  • Forskningskafe (1)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Klasseledelse (7)
  • Ledelse (7)
  • Organisering (3)
  • Samarbeid med hjemmet (2)
  • Skoleutvikling (2)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Digitalisering (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Mobbing (1)
  • Motivasjon (1)
  • Samspill og relasjoner (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)
  • Statped (1)
  • Utdanningsdirektoratet (1)
  • Utdanningsforbundet (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Carl Fredrik Dons (1)
  • Cecilie Halstensgaard (1)
  • Eirik J. Irgens (1)
  • Kristin Norum Skoglund (1)
  • Sigrun Karin Ertesvåg (1)
  • Toril Frafjord Hoem (1)
  • Trude Kringstad (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
  • Vibeke Lorentzen (1)
Kronikk

Lærarane manglar autoritet. Kan coaching være løysinga?

DEBATT: Trass i initiativ frå politikarar gjennom fire ti-år i form av tallause nasjonale, regionale og lokale satsingar for å støtte læraren sitt leiarskap i klasserommet, har vi ikkje lykkast godt nok.

Publisert: 19.09.2024 Hentet fra forskning.no
Fagartikkel

Profesjonsutøvelse i et komplekst juridisk landskap – hvordan tekster kan bidra i forvaltninga

Større krav til dokumentasjon og rettsliggjøring av skolen gjør at lærere må utvikle sine kunnskaper om regelverket. Det innebærer også at den tekstlige formidlinga må være så klar at den lett kan forstås.

Publisert: 19.06.2023 Hentet fra Bedre skole 3/2022
Fagartikkel

Skoleledelse – koronakrisen som innovasjon i norsk skole

Skoleledere har under koronaepidemien fått erfaring med å lede en skole i en periode med brå og uforutsigbare endringer. Dette kan man trekke veksler på når skolen etter hvert skal tilbake til normal drift.

Publisert: 24.09.2021 Hentet fra Bedre skole 3/2020
Forskningskafe

Forskningskafe: Trond H. Johansen om læringsmiljø og relasjonskompetanse

Hvordan jobber du relasjonskompetent som lærer, som del av et kollegium og som skoleleder?

Publisert: 17.01.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel

Videreutdanning til lærerspesialist - Om å bli profet i eget land

En lærerspesialist skal være faglig oppdatert og bidra til økt kompetanse på egen skole. Men ikke alle er like komfortable med å ha rollen både som kollega og veileder. Derfor har man ønsket å finne ut hvordan lærerspesialistene kan styrkes i rollen sin som endringsagenter på skolene.

Publisert: 10.01.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Fagartikkel

Sjanseløs mot mobbing uten kompetente voksne

Voksne må være bevisst hvilken forståelse og holdning de møter barn med og hvordan de tolker deres atferd.

Publisert: 01.05.2016 Hentet fra Statped Statpedmagasinet 1/2016
Artikkel

Kartlegging av prosjektet «Bedre læringsmiljø»

Hvordan gikk det med skolene som deltok i «Bedre læringsmiljøsatsingen»? Ved hjelp av en spørreundersøkelse ønsket Utdanningsdirektoratet å kartlegge hvordan de opplevde satsingen.

Publisert: 16.07.2015 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo