Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (2)
  • Fagartikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Klasseledelse (5)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (5)
  • Skoleutvikling (3)
  • Kollegaveiledning (2)
  • Ledelse (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Organisering (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (1)
  • Bedre skole (1)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Birgitte Grydeland Pollen (1)
  • Camilla Gudmundsdatter Magnusson (1)
  • Kari Aamli (1)
  • Marte Blikstad-Balas (1)
  • Merete Føinum (1)
  • Misha Frame Jemsek (1)
  • Sigrun Karin Ertesvåg (1)
  • Toril Frafjord Hoem (1)
  • Trude Kringstad (1)
  • Vibeke Lorentzen (1)
Kronikk

Lærarane manglar autoritet. Kan coaching være løysinga?

DEBATT: Trass i initiativ frå politikarar gjennom fire ti-år i form av tallause nasjonale, regionale og lokale satsingar for å støtte læraren sitt leiarskap i klasserommet, har vi ikkje lykkast godt nok.

Publisert: 19.09.2024 Hentet fra forskning.no
Artikkel

Suksess med å utvikle strukturer som støtter elevenes læring

Hva skal til for å lykkes med etter- og videreutdanning? En ny studie gir innsikt i resultatene av samarbeid over tid mellom forskere og lærere.

Publisert: 18.12.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel

Skjerpet blikk på elevers læring

Skal elevers læring forbedres, må lærerne jobbe i team som styrker arbeidet i klasserommet.

Publisert: 28.02.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel

Videreutdanning til lærerspesialist - Om å bli profet i eget land

En lærerspesialist skal være faglig oppdatert og bidra til økt kompetanse på egen skole. Men ikke alle er like komfortable med å ha rollen både som kollega og veileder. Derfor har man ønsket å finne ut hvordan lærerspesialistene kan styrkes i rollen sin som endringsagenter på skolene.

Publisert: 10.01.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Fagfellevurdert

Når skolens behov blir viktigere enn formell kompetanse: Hvordan veilede nyutdannede lærere til å undervise i skolefag de ikke har?

Det er svært viktig at arbeidsgiver tilrettelegger arbeidsforhold og organisering av veiledningsstøtte for nyutdannede lærere. Funnene i undersøkelsen viser hvor avgjørende det er at mentor har kompetanse i det skolefaget det skal veiledes i for å kunne tilby de nyutdannede spisset veiledning.

Publisert: 25.04.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 2/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo