Kronikk Lærarane manglar autoritet. Kan coaching være løysinga? DEBATT: Trass i initiativ frå politikarar gjennom fire ti-år i form av tallause nasjonale, regionale og lokale satsingar for å støtte læraren sitt leiarskap i klasserommet, har vi ikkje lykkast godt nok. Publisert: 19.09.2024 Hentet fra forskning.no
Artikkel Suksess med å utvikle strukturer som støtter elevenes læring Hva skal til for å lykkes med etter- og videreutdanning? En ny studie gir innsikt i resultatene av samarbeid over tid mellom forskere og lærere. Publisert: 18.12.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Skjerpet blikk på elevers læring Skal elevers læring forbedres, må lærerne jobbe i team som styrker arbeidet i klasserommet. Publisert: 28.02.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Videreutdanning til lærerspesialist - Om å bli profet i eget land En lærerspesialist skal være faglig oppdatert og bidra til økt kompetanse på egen skole. Men ikke alle er like komfortable med å ha rollen både som kollega og veileder. Derfor har man ønsket å finne ut hvordan lærerspesialistene kan styrkes i rollen sin som endringsagenter på skolene. Publisert: 10.01.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Fagfellevurdert Når skolens behov blir viktigere enn formell kompetanse: Hvordan veilede nyutdannede lærere til å undervise i skolefag de ikke har? Det er svært viktig at arbeidsgiver tilrettelegger arbeidsforhold og organisering av veiledningsstøtte for nyutdannede lærere. Funnene i undersøkelsen viser hvor avgjørende det er at mentor har kompetanse i det skolefaget det skal veiledes i for å kunne tilby de nyutdannede spisset veiledning. Publisert: 25.04.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 2/2016