Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Omtale (13)

Artikkeltema

  • Klasseledelse (13)
  • Forskning og metode (5)
  • Digitalisering (3)
  • Tilpasset opplæring (3)
  • Arbeidsvilkår (2)
  • Atferd (2)
  • Lesing og muntlig ferdighet (2)
  • Organisering (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Lek (1)
  • Læremidler (1)
  • Motivasjon (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Selvregulering (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (4)
  • Lesesenteret (2)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (2)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • UiT Norges arktiske universitet (1)
  • Videnskab.dk (1)

Artikkelforfatter

  • Aina Rødal (1)
  • Birgitte Grydeland Pollen (1)
  • Elisabeth Rongved (1)
  • Frans Ørsted Andersen (1)
  • Kari Aamli (1)
  • Magnus Heie (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
  • Marika Vartun (1)
  • Monica Melby-Lervåg (1)
  • Stig Brøndbo (1)
Omtale

Dykkar inn i implementeringa av undervisningsopplegget ROBUST

I si doktorgrad undersøkjer Jeanette Halvorsen om undervisningsopplegget ROBUST har vorte implementert som planlagt. – Dette er med på å danne eit bilete av om elevane får det betre med seg sjølv på skulen som følgje av dette opplegget, seier ho.

Publisert: 13.05.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Omtale

Læreren og ChatGPT

Dataprogrammer som kan dikte, skape tekster og designe nye legemidler har på rekordtid blitt tilgjengelige for alle. Men hvordan skal lærere forholde seg til at kunstig intelligens brukes i klasserommet? Ny bok gir råd.

Publisert: 02.02.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Omtale

Dybdelæring: En ny utdanningsfarsott?

Utdanningsforskning er et ungt forskningsfelt, og i likhet med andre fag som har kort forskningstradisjon, bærer det preg av en del barnesykdommer. En slik barnesykdom er at det med jevne mellomrom kommer farsotter med et svakt forskningsfundament som får ufortjent mye oppmerksomhet. Eksempler på slike farsotter i utdanning er læringsstiler, læringspyramiden, Hatties «visible learning» og Lesing på talens grunn. En ny bok om dybdelæring av Fullan, Quinn og McEachen er nå oversatt til norsk. Dessverre gir en gjennomlesing av denne boken grunn til bekymring for at vi med dybdelæring står overfor en ny slik farsott i utdanning.

Publisert: 27.01.2019 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 5/2019
Omtale

60 % av elevene blir forstyrret av uro i klasserommet

Elever rapporterer at uro i skolen er et utbredt problem og at lærere strever med å håndtere dette.

Publisert: 08.05.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Omtale

Nytt Nordic Centre of Excellence skal forske på kvalitet i undervisning

Senteret Quality in Nordic Teaching (QUINT) vil bidra til ny innsikt i undervisning og læring ved å studere klasserom på tvers av de nordiske landene.

Publisert: 21.02.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Omtale

Kreativitet i skolen

Lærere får tips til hvordan skolen kan bli mindre kjedelig.

Publisert: 31.01.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Dansk — Omtale

Selvbestemmelse giver elever lyst til at lære

Vi har for lengst avskaffet den dystre, gammeldagse skolen preget av kjeft, mas og styring, men det kan fremdeles være vanskelig å motivere barna til å lære. Forskningen har svarene; de må "bare" omsettes i praksis.

Publisert: 07.12.2017 Hentet fra Videnskab.dk
Omtale

Individuell veiledning på barnetrinnet

Ny doktoravhandling om hva læreren gjør når elevene arbeider individuelt i norsktimene.

Publisert: 21.06.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Ny bok: God leseplanlegging

Mange lærere får en aha-opplevelse når de planlegger undervisningen «baklengs». Det er prinsippet bak den nye boka «God leseplanlegging», som gir en rød tråd – fra målene i læreplanen til aktivitetene i timene.

Publisert: 31.03.2017 Hentet fra Lesesenteret
Omtale

Forskere utvikler målemetode for ungdommers tilpasningsevne

Daglig utsettes vi for situasjoner der vi må tilpasse oss. Vi lærer av våre erfaringer, men hvor godt?

Publisert: 05.03.2017 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Omtale

– Er utfordrende barn skolens avfall?

Ny forskning stiller spørsmål om skolen ser på utfordrende elever som skolens avfall, som noe de helst ville vært foruten.

Publisert: 24.09.2016 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Omtale

Etterlengtet forskning på effekten av flere lærere i klasserommet

Hva har det å ha flere lærere i klasserommet å si for elevenes utvikling i lesing og skriving? Spørsmålet vekker engasjement, men kunnskapen mangler. Nå skal 6000 norske førsteklassinger være med på å finne svaret, i forskningsprosjektet Two Teachers.

Publisert: 12.07.2016 Hentet fra Lesesenteret
Omtale

Når papir og det digitale møtes – Hva gjør læreren og elevene?

Over 15 forskere har i tre år studert hvordan digitale læremidler blir brukt sammen med papirbaserte læremidler i norske klasserom. Nå er prosjektet ferdigstilt, og med det en ny kunnskap om læremidlenes funksjon og status i grunnopplæringen.

Publisert: 15.05.2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo