Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Podcast (13)

Artikkeltema

  • Klasseledelse (13)
  • Motivasjon (3)
  • Samspill og relasjoner (3)
  • Lek (2)
  • Atferd (1)
  • Barnehage (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Lærervurdering (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Organisering (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Vurdering (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Utdanningsforbundet (9)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • Læringsmiljøsenteret (2)

Artikkelforfatter

  • Vigdis Alver (4)
  • Arun Gosh (3)
  • Rikke Bjurstrøm (3)
  • Maria Gilje Strand (2)
  • Marianne Olsen Brøntveit (2)
  • Pål Roland (2)
  • Katja Evjen (1)
  • Monica Bjermeland (1)
Podcast

Lærerrommet: Slik skapes gode relasjoner til elevene

Gunnar Jakobsen fikk seg et realt praksissjokk første gang han møtte elevene sine. 20 år og mange erfaringer senere deler han en rekke konkrete tips til hvordan hverdagen i klasserommet kan bli bedre for både lærere og elever.

Publisert: 03.09.2025 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Episode 27: Hvordan bli en autoritativ voksen?

Er det mulig å gå fra en ettergivende voksen til en autoritativ, og i så fall hvordan? Og hvorfor er det så viktig at alle voksne prøver å strekke seg mot å være autoritative i møte med barn?

Publisert: 15.10.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Podcast

Lærerrommet: Slik bruker du humor i barnehagen!

Hvorfor er tull og tøys så viktig for de minste, og hvordan kan de voksne bruke humor som pedagogisk verktøy i barnehagen? Svaret får du i denne episoden av Utdanningsforbundets podcast Lærerrommet.

Publisert: 17.09.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hvordan får vi en mer lekende skolestart?

I Tønsberg kommune innfører de nå et prøveprosjekt ved fire skoler der førsteklassingene skal få leke mye mer enn før. Hør hvordan de skal få til det i denne podkasten.

Publisert: 13.09.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Episode 9: Den autoritative voksenrollen

Hva vil det si å være en autoritativ voksen? Og hvorfor bør alle voksne strekke seg mot å bli mer autoritative i møte med barn?

Publisert: 22.02.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Podcast

Tett på Kirsti Klette: Klasseromsforskningens førstedame

Kirsti Klette er trolig den mest berømte skoleforskeren i Norden. Hun har besøkt hundrevis av klasserom for å finne ut om lærerne gjør det de sier at de gjør. De første tiårene møtte hun opp med penn og papir. I dag drasser hun med seg to-tre videokamera inn i klasserommene.

Publisert: 02.02.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Lærerrommet: Hva er en god kontaktlærer?

Hvordan beskriver forskning kontaktlæreren? Hva kan gjøres for at rollen ikke blir grenseløs?

Publisert: 05.10.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Podkast: − Alle elever har et talent, min jobb er å få øye på det

Alle elever begynner på skolen med sine unike forutsetninger for læring, genetiske og miljøbestemte. Ved å fokusere på viljestyrke, selvkontroll og impulskontroll kan læreren hjelpe eleven til å utforske og smi fram talentene sine, til og med i videregående.

Publisert: 22.04.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Lærerrommet: Hva er et godt gruppearbeid?

Gruppearbeid eller samarbeidslæring, er det bra for alle elever? Hva betyr gruppesammensetningen?

Publisert: 20.04.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Hvordan skape et godt miljø i klassen?

Hva skal til for å lage det gode limet i klasserommet som også gir best mulig læring? Hva kan en lærer som har god relasjonskompetanse?

Publisert: 18.09.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommets episode 17: Uro i klasserommet

60 prosent av elevene blir forstyrret av uro i klasserommet, viser ny forskning. Hva er egentlig uro? Og hva kan gjøres med den?

Publisert: 16.01.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet episode 11: Mer motivasjon i klasserommet?

Hvordan kan en lærer ta vare på elevers kreativitet og oppfinnertrang, og gå litt utenfor den vante tralten i klasserommet?

Publisert: 30.11.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast

Lærerrommet: Lærertyper på videregående

Hvordan er lærerrollen i videregående, og hvordan bør forholdet til elevene være? Hør på podkasten Lærerrommet.

Publisert: 19.11.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo