Artikkel Går sammen om å forske på engasjerende læringsmiljø Hvordan bør lærere jobbe for å skape et læringsmiljø som gir engasjement for læring? Dette er temaet for et nytt, stort og tverrfaglig forskningsprosjekt ved Universitetet i Stavanger. Publisert: 14.02.2022 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Hva er en god lærer? Det er forskjellige oppfatninger blant studenter, skolepolitikere og undervisere om hva en god lærer skal være, viser en ny studie ved NTNU. Publisert: 07.05.2019 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Skjerpet blikk på elevers læring Skal elevers læring forbedres, må lærerne jobbe i team som styrker arbeidet i klasserommet. Publisert: 28.02.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Elever som mobber har dårligere forhold til lærerne Elever som utsetter andre for mobbing har en svakere relasjon til lærerne enn elever som ikke mobber. Det viser resultatene fra en ny undersøkelse gjort i CIESL-prosjektet. Publisert: 06.10.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Sammendrag av ARK&APP-prosjektet ved UiO Denne sluttrapporten i ARK&APPviser både hvordan skoleeiere, skoleledere og lærere velger læremidler, og hvilke funksjoner disse læremidlene har for læring og undervisning. Publisert: 09.05.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Relasjonsbasert klasseledelse Forskning på relasjonsbasert klasseledelse hadde som mål å få mer kunnskap om hvordan lærere kan videreutvikle sin kompetanse, og hvilke elementer som er avgjørende for god klasseledelse og positive relasjoner mellom lærer og den enkelte elev. Publisert: 06.07.2015 Hentet fra Utdanningsdirektoratet