Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (11)
  • Fagfellevurdert (4)

Artikkeltema

  • Kognitive vansker (15)
  • Spesialundervisning (8)
  • Faglig og administrativt støttesystem (6)
  • Oppvekst og levekår (4)
  • Psykisk helse (4)
  • Utviklingsforstyrrelser (4)
  • Autisme (3)
  • Rådgivingstjeneste (3)
  • ADD/ADHD (2)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Norsk som andrespråk (2)
  • Overgangsfaser (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Studieforberedende (2)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • Atferd (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Læreplaner (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Matematikk (1)
  • Motivasjon (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Språkvansker (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (15)

Artikkelforfatter

  • Hanne Marie Høybråten Sigstad (2)
  • Ann Karin J. Grimholt (1)
  • Anne-Berit Løkås (1)
  • Anne-Kari Remøy (1)
  • Arly Hauge (1)
  • Beate Heide (1)
  • Bjørg Rasmussen Hinze (1)
  • Emilie Kinge (1)
  • Espen Egeberg (1)
  • Gøril Moljord (1)
  • Hallvard Håstein (1)
  • Jon Ottersen (1)
  • Jorun Nyléhn (1)
  • Katja Maria Grill (1)
  • Lill-Johanne Eilertsen (1)
  • Marianne Akselsdatter Aaslund (1)
  • Nils Kaland (1)
  • Peder Haug (1)
  • Siri Anette Nordby (1)
  • Solveig Magnus Reindal (1)
  • Ulf Tore Gomnæs (1)
  • Veerle Garrels (1)
  • Yngve Forås (1)
Fagfellevurdert

Individuelle opplæringsplaner for ungdom med utviklingshemming i tilrettelagt videregående opplæring – mellom verdier, vilje, kunnskap og system

Å sette mål for opplæring dreier seg om å ta valg på elevens vegne. Hva hviler dette valget på? Artikkelen undersøker individuelle opplæringsplaner og læreres valg av mål for elever på arbeidslivstrening og hverdagslivstrening.

Publisert: 06.03.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2024
Fagartikkel

Nevroutviklingsforstyrrelser sett i lys av nevrovitenskap og spesialpedagogikk

I denne artikkelen argumenteres det for betydningen av spesialpedagogikk som et praktisk-pedagogisk fagområde, i tillegg til den kunnskapen nevrovitenskap kan bidra med for å kunne forstå og igangsette relevante tiltak for personer med nevroutviklingsforstyrrelser.

Publisert: 22.05.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2023
Fagfellevurdert

Tolk, mekler, regissør og pedagog – jobbspesialisters egenskaper og roller overfor unge voksne med lett utviklingshemming i møte med arbeidslivet

Overgangen fra skole til arbeidsliv er en særdeles sårbar fase for unge voksne med utviklingshemming, og mange blir stående utenfor arbeidslivet. Jobbspesialister har en særegen posisjon i denne overgangen.

Publisert: 15.05.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2023
Fagartikkel

Statisk og dynamisk testing

I denne artikkelen tar forfatteren utgangspunkt i en statisk test, CHIPS-testen, og viser hvordan man med fordel også kan bruke denne testen dynamisk. Resultatene av dynamisk kartlegging gir tilleggsinformasjon som kan gjøre det lettere å iverksette relevante tiltak overfor elever som strever på ulike måter på skolen.

Publisert: 10.11.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2022
Fagartikkel

Ny opplæringsmodell skal gi flere unge en varig plass i arbeidslivet

Mange unge med nedsatt funksjonsevne står i dag uten arbeid etter endt videregående utdanning. Denne artikkelen beskriver hvordan man i Vest-Agder fylkeskommune har implementert en opplæringsmodell der man allerede i starten av opplæringen lager en plan for hvor ungdommen skal arbeide etter fullført skoleløp.

Publisert: 18.02.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2020
Fagartikkel

Tilrettelegging av matematikkundervisningen for elever med utviklingshemming

Artikkelforfatterne viser i denne artikkelen hvordan skolene kan arbeide for å styrke matematikkundervisningen for elever med lett og moderat utviklingshemming. De presenterer aktuell og relevant kunnskap om temaet og foreslår kartleggingsverktøy som kan benyttes for denne elevgruppen.

Publisert: 17.02.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2020
Fagartikkel

SMTTE-modellen – et redskap for spesialpedagogisk praksis

Denne artikkelen gir en beskrivelse av SMTTE-modellen. Forkortelsen SMTTE er bygget opp av forbokstavene i de fem elementene som utgjør modellen: Sammenheng, Mål, Tegn, Tiltak og Evaluering. Erfaring viser at modellen kan egne seg godt i spesialpedagogisk virksomhet.

Publisert: 09.12.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2021
Fagfellevurdert

Den fleirspråklege eleven i individuell opplæringsplan

Temaet for artikkelen er fleirspråklege elevar som får spesialundervisning. Gjennom analysar av individuelle opplæringsplanar og intervju undersøkjer artikkelen om og korleis elevane sin språklege og kulturelle bakgrunn vert teke omsyn til i dei individuelle opplæringsplanane.

Publisert: 31.08.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2020
Fagartikkel

Barnets stemme i PP-tjenestens sakkyndighetsarbeid

Forskning og erfaring viser at PPT samarbeider med både skole og elevens foresatte når de utarbeider en sakkyndig vurdering, men at de i liten grad inviterer med eleven selv. Med utgangspunkt i lovverket og pedagogisk praksis drøfter artikkelforfatterne her hva som kan være grunnen til dette.

Publisert: 28.05.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2020
Fagartikkel

Det er alltid mulig å oppnå inkluderende opplæring

Barn med døvblindhet eller nedsatt hørsel i kombinasjon med ulike funksjonsnedsettelser har varige behov for tilrettelagt opplæring for å oppnå best mulig læringsutbytte. Artikkelen viser til dilemmaet mellom barns behov for små grupper og skjermede omgivelser og barns rett til et lærende, mangfoldig og inkluderende opplæringstilbud. Budskapet til forfatterne er at deltagelse i barnefellesskapet ikke trenger å gå på bekostning av læring.

Publisert: 19.05.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2019
Fagfellevurdert

Er personer innenfor autismespekteret (AST) overrepresentert når det gjelder krenkende og voldelig atferd?

Noen tidlige studier indikerer at det kan være en forbindelse mellom autismespektertilstander (AST) og krenkende og voldelig atferd. Nyere studier tyder imidlertid på at det ikke foreligger en slik relasjon.

Publisert: 30.04.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2015
Fagartikkel

Arbeidsminnet er begrenset. Men hvorfor?

Denne artikkelen handler om arbeidsminnet. Arbeidsminnet er vesentlig for å kunne ta inn ny kunnskap, og for bevisst behandling av informasjon. Det er begrenset og individuelle forskjeller i størrelsen på arbeidsminnet har stor betydning for skoleprestasjoner og senere deltagelse i samfunnet. Artikkelen gjennomgår ulike årsaker til begrensningene i arbeidsminnet og diskuterer hvorfor kunnskap om arbeidsminne bør ha plass i lærerutdanningen.

Publisert: 11.08.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2015
Fagartikkel

Gjentatt høytlesing og dialog som forarbeid

Denne artikkelen tar for seg ord- og kunnskapslæring for minoritetsspråklige barn og barn med språklige og kognitive vansker. Ved å gi disse barna bedre forkunnskaper om ord og innhold de møter, vil dette kunne øke mulighetene for at barna vil kjenne igjen, forstå og få bedre utbytte av undervisningen.

Publisert: 07.07.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2014
Fagartikkel

Kan barn med utviklingshemming forbedre sine kognitive funksjoner med systematisk trening?

Det har i de siste årene stadig vært fokusert i media og i faglitteraturen på at hjernen er mer plastisk enn man tidligere har trodd. Dette skaper en blanding av nysgjerrighet og forventning. Hvilke muligheter ligger det i den videre utviklingen på dette området? Denne artikkelen tar for seg spørsmålet om det er mulig å forbedre kognitive funksjoner hos barn med utviklingshemming ved hjelp av systematisk trening.

Publisert: 23.10.2012 Hentet fra Spesialpedagogikk 10/2012
Fagartikkel

Bokstavbarna

I denne artikkelen blir vi nærmere kjent med Ingrid, Carl og Kari. Ved hjelp av beskrivelser og utsagn får vi et innblikk i hvordan det kan oppleves å være et «bokstavbarn». Selv om atferdstrekkene kan variere både i styrke, type og omfang, er det likevel en del fellestrekk ved disse barna, nemlig at deres vansker først og fremst kommer til uttrykk i deres samhandling med andre.

Publisert: 08.07.2011 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2011
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo