Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (3)
  • Artikkel (2)
  • Kronikk (2)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Kontroll og tilsyn (8)
  • Skoleutvikling (8)
  • Ledelse (4)
  • Organisering (4)
  • Arbeidsvilkår (2)
  • Lærervurdering (2)
  • Profesjonsetikk (2)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Arbeiderhistorie (1)
  • Bedre skole (1)
  • Institutt for samfunnsforskning (1)
  • Lærerprofesjonens etiske råd (1)
  • Nordic Journal of Comparative and International Education (1)
  • Uniped (1)
  • Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Anniken Randers-Pehrson (1)
  • Eli Ottesen (1)
  • Ingunn Folgerø (1)
  • Jan-Henrik Kulberg (1)
  • Marte Sørebø Gulliksen (1)
  • Marte Winsvold (1)
  • Tore Brøyn (1)
  • Vidar Gynnild (1)
  • Åsmund Arup Seip (1)
Kronikk

«Pisa-krisa» i Norge har en enkel løsning

KRONIKK: Vi har blitt vant til dårlig Pisa-skår i norsk skole. Det har ikke skortet på tiltak, men resultatene uteblir. Nå er det på tide at kunnskapsministeren slutter å overse den enkleste løsninga.

Publisert: 01.04.2025 Hentet fra forskning.no
Podcast

Skolelederrollen – Hvor ble skoleeier av? Om funn i rapporten Rektorrollen - Styrt eller støttet?

Rektorrollen – styrt eller støttet? Dette er navnet på rapporten Skolelederforbundet publiserte august 2023. I denne episoden diskuterer vi utviklingen frem til der vi er i dag og mulige løsninger. Flere aktører peker på skoleeierskapet. Hva bør skje der?

Publisert: 06.11.2023 Hentet fra Lærerprofesjonens etiske råd
Kronikk

Hva er egentlig en tillitsreform?

Selv om kommunene ikke har en felles forståelse av hva en tillitsreform er, er de nokså samstemte når det gjelder hvilke problemer en tillitsreform skal til livs.

Publisert: 06.01.2022 Hentet fra Institutt for samfunnsforskning
Fagfellevurdert

Hvem skal forhandle lønn med lærerne? Kommunale lærere på statens lønnsregulativ 1948–2004

Fra 1948 til 2004 ble lærernes lønn fastsatt gjennom forhandlinger med staten, selv om mange lærere hadde en kommune eller fylkeskommune som arbeidsgiver. Ingen annen yrkesgruppe har hatt en slik særstilling.

Publisert: 22.03.2020 Hentet fra Arbeiderhistorie (Vol. 24) 1/2020
Engelsk — Fagfellevurdert

Committing to School Development: Social and Material Entanglements

Ståstedsanalyse (Point of View analysis) er et prosessverktøy utviklet av det norske Utdanningsdirektoratet for å hjelpe skoler til å identifisere områder for skoleutvikling.

Publisert: 11.12.2018 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 2) 2-3/2018
Artikkel

Tilbakemelding til tilbakemelderne

Læreres praksis i klasserommet skal bli filmet og analysert for å bidra til bedre tilbakemeldinger til elevene. Det svært mange måter å gi gode tilbakemeldinger på. Likevel er det mange lærere som sliter med akkurat dette.

Publisert: 31.10.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2018
Artikkel

Kommunene tolker og bruker prøveresultater i skolen ulikt

Det er et nasjonalt krav at norske kommuner følger opp elevresultater fra ulike tester til kvalitetsarbeid i skolen. - Men ikke alle kommuner har kapasiteten som trengs til å gjøre analysene som kreves for å ha nytte av dataene, sier professor Tine S. Prøitz.

Publisert: 23.08.2018 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Fagfellevurdert

Kvalitetssystemer til stryk: En empirisk, konstruktiv studie

I årene etter årtusenskiftet har «kvalitetssikring» av utdanningen blitt et sentralt begrep og en stor utfordring for norsk høyere utdanning. Nasjonale og lokale initiativ har vært forankret i et felleseuropeisk utdanningssamarbeid.

Publisert: 01.03.2017 Hentet fra Uniped (Vol. 40) 1/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo