Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (4)
  • Artikkel (2)
  • Kronikk (1)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Læremidler (8)
  • Lærerutdanning (8)
  • Digitalisering (4)
  • Høgskole og universitet (4)
  • Forskning og metode (3)
  • Barnetrinn (2)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Barnehage (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Lek (1)
  • Læreplaner (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Høgskolen i Østfold (1)
  • Nordic Journal of Digital Literacy (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)
  • Paideia (1)
  • Uniped (1)
  • Universitetet i Agder (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Ann-Kristin Johansen (1)
  • Ilka Nagel (1)
  • Lars Qvortrup (1)
  • Leikny Øgrim (1)
  • Line Togsverd (1)
  • Monica Johannesen (1)
  • Olav-Johan Øye (1)
  • Oline Pedersen (1)
  • Oliver Thiel (1)
  • Ove Edvard Hatlevik (1)
  • Signe Marie Hanssen (1)
  • Toril Aagaard (1)
  • Walter Norman Wehus (1)
Dansk — Fagfellevurdert

Når præstation bliver en leg og leg en præstation

Når leg bliver beskrevet som en “unproblematically inclusive experience”, risikerer vi at overse, at enhver uddannelsespraksis – legende eller ej – rummer implicitte såvel som eksplicitte krav og forventninger til studerende, og at studerendes faktisk oplever og erfarer sådanne praksisser forskelligt.

Publisert: 29.04.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 5/2024
Engelsk — Fagfellevurdert

Teachersʼ Professional Digital Competence – The Neglected Management of Technology-rich Classrooms?

Kunnskap om hvordan lærerutdanningen kan bidra til å utvikle lærerstudentes profesjonsfaglige digitale kompetanse er avgjørende for å sikre at lærerstudenter er forberedt på å møte framtidens behov.

Publisert: 06.01.2025 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 19) 2/2024
Artikkel

Mange elever kan ikke bruke verktøy

Mange elever vet ikke hva en høvel er, og enda færre kan bruke den. Manglende kompetanse blant lærerne, for store klasser og lite penger har ført til at færre lærer tresløyd.

Publisert: 20.11.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Lærerstudentenes digitale kompetanse må prioriteres høyere

Selv om elevenes skoledag blir stadig mer digital handler den digitale kompetansen som lærerstudenter får gjennom studiet for lite om digital dømmekraft, etikk og avansert digital bruk.

Publisert: 11.04.2024 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Fagfellevurdert

Bruk av video i barnehagelærerutdanning. En analyse av seerdataene

En metode for å utvikle undervisningen i en mer studentaktiv retning, kaller vi omvendt undervisning. Det er ikke bare en metode, men også en mental innstilling for å snu oppmerksomheten fra læreren til den lærende.

Publisert: 23.01.2023 Hentet fra Uniped (Vol. 45) 2/2022
Dansk — Fagfellevurdert

Læreruddannelsens lærebøger – den læringspsykologiske og den undervisningskommunikative position

Hvordan tilegner profesjonene seg sine kunnskaper og ferdigheter? Det gjør de gjennom en profesjonsutdanning. Man tilegner seg kunnskap om faget og om forutsetningene for å utøve faget. Og man tilegner seg ferdigheter i å praktisere faget, slik at resultatet fungerer.

Publisert: 15.12.2022 Hentet fra Paideia Vol. 3 1/2012
Kronikk

Å fjerne nettbrett fra undervisningen fratar elever og lærere mange muligheter

KRONIKK: Debatten om digitalisering i skolen må nyanseres, skriver skoleforsker.

Publisert: 16.06.2022 Hentet fra forskning.no
Omtale

Lærere trenger mer kunnskap om teknologi

På få år har skoler og barnehager fått store mengder nettbrett og andre digitale verktøy. Et nytt EU-prosjekt skal se på hvilke krav dette stiller til lærerutdanningen.

Publisert: 29.11.2016 Hentet fra Universitetet i Agder
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo