Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (6)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Læremidler (7)
  • Digitalisering (4)
  • Høgskole og universitet (3)
  • Barnetrinn (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Naturfag (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (7)

Artikkelforfatter

  • Kari Aamli (2)
  • Elise Koppang Frøjd (1)
  • Ida Vikseen Larsen (1)
  • Nina Alnes Haslie (1)
  • Olav-Johan Øye (1)
  • Åshild Losnegard (1)
Artikkel

Mange elever kan ikke bruke verktøy

Mange elever vet ikke hva en høvel er, og enda færre kan bruke den. Manglende kompetanse blant lærerne, for store klasser og lite penger har ført til at færre lærer tresløyd.

Publisert: 20.11.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Ingen pedagogiske grunner til å fortsette med hybridundervisning

Å kombinere digital og personlig undervisning krever mer forberedelse fra både lærere og studenter. Det gir også dårligere læringsutbytte.

Publisert: 26.01.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Blir det meir læring av Minecraft i skulen?

Bruken av Minecraft grip om seg i skulen, men det gir ikkje nødvendigvis meir læring.

Publisert: 25.05.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Lettlestbøker får dyslektikarar til å føle seg dumme

Lettlestbøker skal gjere lesing meir tilgjengeleg for vaksne med lesevanskar, men ny forsking syner at bøkene ikkje alltid treff.

Publisert: 23.10.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Ønsker å gjøre teori og analyse mer tilgjengelig

Det blir stadig flere studenter ved norske universiteter og høyskoler. Disse må ofte bruke teori i oppgavene sine, men få vet hvordan det skal gjøres. Forskere bak ny bok om teori og analyse håper de kan hjelpe studentene på veien.

Publisert: 07.10.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Teknologien utvider virkeligheten

Når elevene holder nettbrettet over bildet av et blad, får de masse fakta om fotosyntesen, og etter hvert skal de selv kunne legge til mer informasjon.

Publisert: 21.04.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale

Nettbasert samarbeidslæring

Hvordan kan man designe et nettbasert kurs for å styrke samarbeidslæring og studentaktivitet?

Publisert: 11.06.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo