Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (2)
  • Fagartikkel (1)
  • Forskningsnotat (1)

Artikkeltema

  • Fysisk helse (4)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (4)
  • Læreplaner (4)
  • Forskning og metode (2)
  • Motorikk (2)
  • Bygg og arkitektur (1)
  • Organisering (1)
  • Psykisk helse (1)

Artikkelkilde

  • Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (2)
  • Bedre skole (1)
  • Kunnskapssenter for utdanning (1)

Artikkelforfatter

  • Kjersti Mordal Moen (2)
  • André Horgen (1)
  • Bjørg Oddrun Hallås (1)
  • Egil Galaaen Gjølme (1)
  • Jorunn Spord Borgen (1)
  • Knut Løndal (1)
  • Knut Westlie (1)
  • Lise Wollan Porsanger (1)
  • Petter Erik Leirhaug (1)
Fagfellevurdert

Bevegelse som kompetanse i kroppsøving – en empirisk undersøkelse av hvordan sentrale premissleverandører tenker og snakker om faget

Hva er kompetanse i kroppsøving?

Publisert: 26.03.2025 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 9) 2/2025
Fagfellevurdert

Uaktsomhet i kroppsøving: En kritisk diskursanalyse av rettsavgjørelser

Hvordan konstrueres uaktsomhet i rettsavgjørelser hvor læreres handlinger i kroppsøving er vurdert som uaktsomme?

Publisert: 07.02.2025 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 8) 1/2024
Forskningsnotat

Fleksible undervisningsrom, fysisk aktivitet og læring

Ifølge studien som oppsummeres her, fører fleksible læringsrom til mer fysisk aktive elever. I tillegg fremmet de fleksible læringsrommene elevsentrerte arbeidsmåter og førte til mer samarbeid, aktiv læring og kreativitet.

Publisert: 26.09.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Fagartikkel

Kroppsøving mer enn «fysisk aktivitet»

Elevenes rett til kroppslig læring kan bli erstattet av pliktige fysiske aktivitetstiltak i skolen – det vil si tiltak som har snevrere mål enn det tradisjonelle kroppsøvingsfaget. Men det har vist seg vanskelig å dokumentere at tilsvarende krav til fysisk aktivitet i andre land har hatt effekt på skoleelevers fysiske aktivitetsnivå, helse eller skoleprestasjoner.

Publisert: 09.05.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo