Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (8)
  • Artikkel (3)
  • Fagartikkel (3)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Læreplaner (15)
  • Naturfag (15)
  • Læremidler (6)
  • Klima og bærekraft (5)
  • Barnetrinn (3)
  • Demokrati og medvirkning (3)
  • Norsk (2)
  • Samfunnsfag og historie (2)
  • Skriving (2)
  • Forskning og metode (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Studieforberedende (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (3)
  • NorDiNa (3)
  • Acta Didactica (2)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (2)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • Nordic Journal of Literacy Research (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet - NMBU (1)
  • Paideia (1)

Artikkelforfatter

  • Anja Bakken (1)
  • Annika Wetlesen (1)
  • Audhild Norendal (1)
  • Barbara Maria Sageidet (1)
  • Berit S. Haug (1)
  • Charlotte Aksland (1)
  • Edvin Østergaard (1)
  • Elise Bergli (1)
  • Emilia Andersson-Bakken (1)
  • Erik Knain (1)
  • Georg Mathisen (1)
  • Ingerid S. Straume (1)
  • Jonas Bakken (1)
  • Kristin Torjesen Marti (1)
  • Magnus Heie (1)
  • Mari-Ann Igland (1)
  • Marit Eline Lervik Christensen (1)
  • Merethe Frøyland (1)
  • Pauline Book (1)
  • Randi Solheim (1)
  • Siv Eie (1)
  • Sonja M. Mork (1)
  • Vibeke Lorentzen (1)
  • Øystein Sørborg (1)
Fagartikkel

Kan du høre lydbølgene? Om lydlære og bølgefenomener

Undervisningen om lyd og lytting har ikke blitt lettere etter innføring av fagfornyelsen, når lydlære i læreplanene er blitt redusert til et mål om å utforske sentrale bølgefenomener. Men fortsatt skal man undervise om lyd, og da ligger det store muligheter i å utnytte elevenes egne auditive erfaringer.

Publisert: 25.03.2025 Hentet fra Bedre skole 4/2024
Fagfellevurdert

Naturfag i flerspråklige klasser – en ressursorientert modell

Individuelle og sosiale forhold påvirker, sammen med begreper, erfaringer og kunnskaper, flerspråklige elevers deltakelse i faglig arbeid. En viktig del av lærerrollen innebærer derfor å designe situasjoner der flerspråklige elever har en reell mulighet til å delta aktivt.

Publisert: 13.12.2024 Hentet fra Paideia Nr. 27/2024
Artikkel

Skoleelevene lærer når de arbeider i hagen

Skolehagen er på vei tilbake. Skoleelever har godt av å arbeide praktisk, men hvis hagen skal bli et bra sted å lære, trengs det både system og penger.

Publisert: 18.09.2024 Hentet fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet - NMBU
Fagfellevurdert

Småkryp – 2. klassingers tegninger i naturfag

I skolens naturfag blir tegninger brukt både som avkobling og som tilnærming til skrift. Tegning kunne fått en større plass for å hjelpe elevene mot en bedre konseptuell forståelse av de naturfaglige fenomenene de lærer om.

Publisert: 19.03.2024 Hentet fra NorDiNa (Vol. 19) 2/2023
Fagfellevurdert

‘Sted’ som utgangspunkt for kritisk tenkning i geografi

Denne artikkelen ønsker å bidra til å konkretisere hvordan det geografiske og det kritiske i læreplanen kan ivaretas gjennom en flerdimensjonal stedstilnærming. Elevene kan utforske steder som lokaliteter og arenaer for sosial samhandling og meningsskaping. Hvordan naturen former steder sammen med politiske, økonomiske og kulturelle prosesser over tid, er også sentralt i en utforskende geografiundervisning.

Publisert: 12.06.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 2/2022
Fagartikkel

Søstrene på enga – artslære og naturvern i lyrikkundervisningen

Det å kjenne navn på det du ser i naturen, kan være tilstrekkelig til at du begynner å engasjere deg. Da vil du også bli oppmerksom på hva vi har − og hva vi ikke ønsker å miste.

Publisert: 21.03.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Fagfellevurdert

Bærekraftig utvikling i naturfaglige og samfunnsfaglige skriveoppgaver fra grunnskolen

Et bredt bærekraftbegrep – som inkluderer kultur, verdier og natursyn – er viktig for å forstå hvordan den enkelte forholder seg til endring og kan bidra til endring gjennom demokratisk deltakelse.

Publisert: 18.10.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 2/2022
Artikkel

Spider-Man, rykter og kjendiser kan gi aha-opplevelser i klasserommet

Med de rette grepene kan læreren gjøre selv de merkeligste elev-innspill til gull for læring.

Publisert: 01.09.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel

Lærebokoppgavene er ikke (fag)fornyet

Oppgavene i nye lærebøker har i liten grad endret seg etter fagfornyelsen. Sjangernormer og fagenes tause kunnskap kan være årsaken til den stadig større avstanden mellom fagsynet i læreplanene og de oppgavene elevene møter i bøkene.

Publisert: 24.03.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Fagfellevurdert

Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter – på vei mot et tolkningsfellesskap

I Norge er alle læreplaner for fag i grunnskole og videregående opplæring fornyet i 2020–2022. Et av hovedtrekkene er innføringen av kjerneelementer i fagene. I denne artikkelen fokuserer vi på kjerneelementet naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter i naturfag.

Publisert: 02.12.2021 Hentet fra NorDiNa (Vol. 17) 3/2021
Fagfellevurdert

Skriving i naturfag: En analyse av nettbaserte undervisningsressurser fra to nasjonale sentre

Denne artikkelen er basert på en studie av et utvalg ressurser om skriving i naturfag, hentet fra nettsidene til Skrivesenteret og Naturfagsenteret.Spørsmålet vi søker svar på, er hvordan fagrelevant skriving og skriveopplæring er forstått og formidlet i nettressurser fra de to sentrene.

Publisert: 14.06.2021 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 6) 4/2020
Fagfellevurdert

’World Environmental Education Congresses’ og naturfagenes rolle innen utdanning for bærekraftig utvikling

Naturfagundervisningen - internasjonalt ’science education’- har forandret sin rolle gjennom tidene, og forholdet til henholdsvis miljøundervisning eller ’environmental education’ (EE), og utdanning for bærekraftig utvikling (ESD), har blitt diskutert siden 1960-tallet.

Publisert: 01.12.2020 Hentet fra NorDiNa (Vol. 15) 4/2019
Artikkel

Bærekraft og endring i skolen

– Vi har kunnskap om hva som skaper klimaendringer og vi vet hva vi må gjøre for å løse en del av problemene. Likevel skjer det ikke nok, forteller Alfredo Jornet Gil. Hvordan kan skolen legge til rette for et mer bærekraftig samfunn?

Publisert: 28.09.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Omtale

Olje, klimaskepsis og naturfagslæreren

Hva tenker lærerstudenter om miljøtruslene og klimaproblemene og hvordan vil de selv behandle temaet når de er ferdig utdanna lærere?

Publisert: 16.04.2020 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagfellevurdert

«Norge ligger på dette området langt fremme i forhold til de fleste land»: Utdanning for bærekraftig utvikling i Norge og Sverige

Kanskje er det nå på tide, for Norge og andre land, å innse at ministerpostene i departementene for klima, miljø, barn og utdanning bør rustes med de sterkeste og mest erfarne ministrene, og at pedagogikken (og skolen) igjen ser til sin politisk-kreative rolle, og ikke bare tilpasning til det som skal komme.

Publisert: 01.12.2016 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 2) 3/2016
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo