Fagartikkel Lek i skolen – en bedre måte å lære på Vi har utfordringer i norske skoler, både med faglige resultater, tilfeller av vold og psykisk helse. Kan noe av forklaringen være for dårlige rammevilkår for de yngste elevene? Publisert: 24.02.2025 Hentet fra Bedre skole 3/2024
Artikkel Evalueringen av seksårsreformen: Slik kan skolen bli bedre for de yngste elevene Forskerne foreslår flere pedagoger, rom som gjør det mulig å leke inne, og mer høytlesning. Publisert: 27.09.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Kronikk Elevene trenger ikke mer frilek, men skolen har mye å lære av barnehagen Uorganisert frilek og å velge bort læring er ikke veien å gå for norske førsteklassinger, skriver professor Åse Kari H. Wagner. Publisert: 01.02.2023 Hentet fra forskning.no
Fagfellevurdert Et kvalifisert utdanningsvalg for dagens ungdom: Resultater fra et innovasjonssamarbeid mellom en ungdomsskole, en videregående skole og en bedrift Både i arbeids- og samfunnslivet har det i flere år vært uttrykt stor bekymring over at mange ungdommer ikke greier å gjennomføre det videregående utdanningsløpet, og da særlig innen yrkesfaglig utdanningsretning. Publisert: 17.01.2022 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (Vol. 11) 1/2021