Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (5)
  • Fagartikkel (3)

Artikkeltema

  • Læreplaner (8)
  • Skriving (8)
  • Barnetrinn (3)
  • Læremidler (3)
  • Forskning og metode (2)
  • Lesing og muntlig ferdighet (2)
  • Naturfag (2)
  • Norsk (2)
  • Studieforberedende (2)
  • Digitalisering (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (3)
  • Bedre skole (3)
  • Nordic Journal of Literacy Research (1)
  • Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (1)

Artikkelforfatter

  • Hjalmar Eiksund (2)
  • Anne Holten Kvistad (1)
  • Anne Kristine Øgreid (1)
  • Arne Johannes Aasen (1)
  • Erik Knain (1)
  • Gro Stavem (1)
  • Gustaf Bernhard Uno Skar (1)
  • Ingrid Svennevig Hagen (1)
  • Ingunn Bremnes Stubdal (1)
  • Kristin Kibsgaard Sjøhelle (1)
  • Kristin Torjesen Marti (1)
  • Mari-Ann Igland (1)
  • Marita Byberg Johansen (1)
  • Randi Solheim (1)
  • Tor Arne Haugen (1)
  • Trine Gedde-Dahl (1)
  • Vibeke Lorentzen (1)
  • Øystein Gilje (1)
Fagfellevurdert

Tekstmarkering, kommentarar og metaspråk – elevrespons i skriving av fagartikkel på vg2

Korleis kommenterer elevane tekstane til kvarandre, kva tekstaspekt blir vektlagde og kva metaspråk blir nytta? Og kva kan dette seie oss om tekstvurderingskompetansen til elevane?

Publisert: 06.02.2025 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 18) 2/2024
Fagartikkel

Korleis lære å skilje mellom bokmål og nynorsk

Bokmålselevar og nynorskelevar har ulike behov når det gjeld norskopplæringa. Men det som er felles, er at elevane må lære skilnadene mellom dei to norske skriftspråka tidleg. Og lærarane, også dei som underviser i småskulen, må ha kompetanse både i nynorsk og bokmål.

Publisert: 22.01.2025 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Fagartikkel

Eleven som forsker − bibliotekaren som veileder

Når elevenes forskningsprosjekter starter i skolebiblioteket, blir elevene oppmerksomme på bibliotekarens rolle som medspiller i forskningsarbeidet. Ved Elvebakken videregående skole har denne arbeidsmåten gitt klare resultater.

Publisert: 16.12.2024 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Fagfellevurdert

Læreres kunnskapskilder til skriveopplæring i begynneropplæringen

Med Kunnskapsløftet (LK06) ble skriving innført som en av fem grunnleggende ferdigheter. Selv om skriving formelt har vært ansett som en nøkkelferdighet i over femten år, finnes det ingen offentlige retningslinjer for opplæring i skriving i de ulike fagene.

Publisert: 11.12.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 18) 1/2024
Fagfellevurdert

Kritisk skriving på barnetrinnet

Hvordan kan man arbeide slik at elevene utvikler både sin egen kritiske kompetanse og sin egen myndige kritiske stemme?

Publisert: 25.08.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 2/2022
Fagfellevurdert

Bærekraftig utvikling i naturfaglige og samfunnsfaglige skriveoppgaver fra grunnskolen

Et bredt bærekraftbegrep – som inkluderer kultur, verdier og natursyn – er viktig for å forstå hvordan den enkelte forholder seg til endring og kan bidra til endring gjennom demokratisk deltakelse.

Publisert: 18.10.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 2/2022
Fagfellevurdert

Skriving i naturfag: En analyse av nettbaserte undervisningsressurser fra to nasjonale sentre

Denne artikkelen er basert på en studie av et utvalg ressurser om skriving i naturfag, hentet fra nettsidene til Skrivesenteret og Naturfagsenteret.Spørsmålet vi søker svar på, er hvordan fagrelevant skriving og skriveopplæring er forstått og formidlet i nettressurser fra de to sentrene.

Publisert: 14.06.2021 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 6) 4/2020
Fagartikkel

Vurdering av elevens kompetanse uten blyant og papir – digitalt arbeid med multimodale tekster i alle fag

Begrepet sammensatte tekster ble introdusert i norsk skole i forbindelse med Kunnskapsløftet. Det har til nå særlig vært norsklæreren som har lært elevene om tekster satt sammen av ulike uttrykksformer, som lyd, bilde, skrift og symboler. Et nytt forskningsprosjekt ser nærmere på vurderingen av elevenes sammensatte tekster i alle fag.

Publisert: 29.04.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo