Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (5)
  • Artikkel (1)
  • Kronikk (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Læreplaner (8)
  • Tester og kartlegging (8)
  • Vurdering (4)
  • Ungdomstrinn (3)
  • Forskning og metode (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Motivasjon (1)
  • Norsk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (2)
  • Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (1)
  • Nordic Journal of Literacy Research (1)
  • Professions and Professionalism (P&P) (1)
  • Universitetet i Agder (1)

Artikkelforfatter

  • Cecilie Rønning Haugen (1)
  • Eva Nordby Haldammen (1)
  • Hanna Huglen Revheim (1)
  • Hanne Stavelie (1)
  • Henrik Galligani Ræder (1)
  • Idar Lyngstad (1)
  • Kjersti Eskild Havenstrøm (1)
  • Oddbjørn Raaum (1)
  • Ole Røgeberg (1)
  • Simen Markussen (1)
  • Torbjørn Andersen (1)
Fagfellevurdert

Hva forteller oppgavene gitt til muntlig eksamen i norsk om skjønnlitteratur og litterær kompetanse i ungdomsskolen?

Norske elevers leseferdigheter har i lang tid vært en kilde til bekymring. Mot en slik bakgrunn skulle en tro at lesing av skjønnlitteratur burde ha en sentral plass i skolen og i norskfaget.

Publisert: 12.06.2025 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 11) 1/2025
Engelsk — Fagfellevurdert

Evidence-Based Practice and Power Struggles Over Pedagogic Practices in “High-” and “Low- Stakes Accountability” Contexts

Forskningens rolle innen pedagogisk praksis har blitt gitt en større vektlegging ved å introdusere «evidensbasert praksis» eller “hva virker”. Denne spesifikke kunnskapsformen blir ofte aktualisert i sammenheng med politikk som kombinerer økt autonomi i valg av metode med sentralisert kontroll i form av resultatbasert ansvarliggjøring.

Publisert: 09.04.2025 Hentet fra Professions and Professionalism (P&P) (Vol. 13) 2/2023
Fagfellevurdert

Skoleferdigheter i endring: Utviklingen over tid målt ved nasjonale prøver

Ifølge offisiell statistikk, var norske elevers gjennomsnittlige ferdigheter tilnærmet uendret i årene 2014–2021, basert på årlige nasjonale prøver. Omfattende analyser av simulerte data der sannheten er kjent, viser utvetydig at de offisielle tallene er misvisende.

Publisert: 23.01.2024 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 18) 1/2024
Artikkel

Meiner pandemien har endra skulen for framtida

Tre år utan eksamenar vil få ringverknadar, meiner skuleforskar og forfattar Sverre Tveit. – Vi står framfor eit skifte i skulesystemet, seier han.

Publisert: 18.10.2022 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast

Eksamen avlyst, igjen?

Mange lærere, skoleledere og lærerutdannere har etterlyst endringer av eksamensformene. Ellers er det ikke mulig å gjennomføre fagfornyelsen, mener de. Vil våren 2022 gi skolene en gylden mulighet til å teste ut nye vurderingsformer?

Publisert: 14.02.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert

«A-skole» eller «B-skole»? Målstyring og lærerprofesjonalitet i Osloskolen

Kunnskapsløftet introduserte nye styringsmidler i det norske utdanningssystemet: Kompetansemålene i læreplanen, nasjonale prøver som måler elevenes læringsutbytte og ulike rettslige standarder og tilsyn holder skoler og lærere ansvarlige for utdanningskvaliteten. En slik ansvarliggjøring er særlig synlig i Oslo.

Publisert: 29.11.2021 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 2/2021
Kronikk

Skolen trenger nye eksamensformer

Skriftlig eksamen burde vært revidert allerede ved skolestart. I stedet ble den avlyst. Igjen.

Publisert: 21.04.2021 Hentet fra Universitetet i Agder
Fagfellevurdert

Motstridende mål i kroppsøving i Norge – en analyse av læreplanene i faget i perioden 2006 til 2015

Siden 2006 har læreplanens formål og kompetansemål i kroppsøving i norsk skole blitt endret i 2012 og 2015. I denne artikkelen er det foretatt en analyse av endringer i formål og kompetansemål i læreplanene i kroppsøving i perioden fra og med 2006 til 2015.

Publisert: 25.11.2020 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 3) 2/2019
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo