Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (7)
  • Artikkel (1)

Artikkeltema

  • Læreplaner (8)
  • Barnehage (7)
  • Lek (3)
  • Organisering (3)
  • Lærerutdanning (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Ledelse (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)

Artikkelkilde

  • Første steg (8)

Artikkelforfatter

  • Carl Cato Wadel (1)
  • Inger Johanne Riis Tollnes (1)
  • Jon Kaurel (1)
  • Karen I. Draugsvoll (1)
  • Lavdim Alihajdaraj (1)
  • Line Fredheim Storvik (1)
  • Ole Kristian Herwell (1)
  • Petter Ruenes Jensen (1)
Fagartikkel

20 års barnehagepolitikk – historien om barnehagen som utdanning

I 2005 ble barnehagen innlemmet i utdanningssystemet, og de siste 20 årenes barnehagepolitikk er historien om en massiv ekspansjon og ideologiske dragkamper om barnehagens formål.

Publisert: 05.05.2025 Hentet fra Første steg 3/2024
Fagartikkel

Hva er en pedagogisk aktivitet i barnehagen?

Mye kan tyde på at noen barnehageansatte kan ha en for snever forståelse av hva som er pedagogiske aktiviteter.

Publisert: 08.04.2025 Hentet fra Første steg 3/2024
Fagartikkel

Eventyrlig gjenbruk

Studentene forvandlet brukte og slitte stoler til eventyrlige bursdagsstoler.

Publisert: 18.10.2024 Hentet fra Første steg 2/2024
Fagartikkel

Dette er viktig for å få et godt barnehagemiljø

For å få et godt psykososialt barnehagemiljø er det viktig at personalet reflekterer over egen praksis. Praksisfortellinger er et godt verktøy.

Publisert: 11.09.2024 Hentet fra Første steg 1/2024
Fagartikkel

Ledelse er nøkkelen til å inkludere alle barn i barnehagen

For å få til en barnehage som inkluderer alle barn, er det viktig å lede sammen med andre.

Publisert: 04.04.2024 Hentet fra Første steg 4/2023
Fagartikkel

Læring i barnehagen – er det så nytt?

Når vi diskuterer leik og læring i barnehagen, er ikkje diskusjonen så ny som vi trur.

Publisert: 28.03.2023 Hentet fra Første steg 4/2022
Fagartikkel

Ta glede og humor på fullt alvor

Barn skal ifølge rammeplanen få oppleve glede og humor gjennom leken. Det kan gjøres ved spillopper, vitser, ordspill og kroppslig lek.

Publisert: 08.09.2021 Hentet fra Første steg 4/2020
Artikkel

Tre ting verdt å ta vare på

Relasjoner, lek og natur er tre viktige temaer som er verdt å ta vare på i den nordiske barnehagemodellen, mener Berit Bae.

Publisert: 01.07.2017 Hentet fra Første steg 2/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo