Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (2)

Artikkeltema

  • Læreplaner (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Oppvekst og levekår (1)

Artikkelkilde

  • Norsk sosiologisk tidsskrift (2)

Artikkelforfatter

  • Annika Wetlesen (1)
  • Hedvig Skonhoft Johannesen (1)
  • Lamin André Kvaale-Conateh (1)
  • Marlen Ferrer (1)
  • Per Anders Aas (1)
Fagfellevurdert

Utjevningspolitiske problem og paradoks i fagfornyelsen

Stortingsmeldinger gir uttrykk for politiske mål og intensjoner som bidrar til å etablere en politisk virkelighetsforståelse som igjen bidrar til å ramme inn profesjonsaktørenes handlingsrom. Hvilke diskurser og problemer i stortingsmeldinger tilknyttet fagfornyelsen ligger til grunn for målet om sosial utjevning?

Publisert: 08.11.2023 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 7) 3/2023
Fagfellevurdert

Burde Greta heller vært på skolen? Om vilkårene for systemkritisk tenkning i skolen, med elevenes klimaopprør som utgangspunkt

Å fremme kritisk tenkning er en viktig del av skolens mandat. Det aksentueres i læreplanverket Kunnskapsløftet 2020. Men hvis kritisk tenkning også innebærer systemkritikk, i hvor stor grad er det mulig å praktisere den innenfor skolens rammer?

Publisert: 07.01.2022 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 5) 5/2021
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo