Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (9)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Læreplaner (11)
  • Faglig og administrativt støttesystem (4)
  • Oppvekst og levekår (4)
  • Spesialundervisning (4)
  • Mangfold og integrering (3)
  • Psykisk helse (3)
  • Hørselsvansker (2)
  • Motivasjon (2)
  • Rådgivingstjeneste (2)
  • Synsvansker (2)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Barnehage (1)
  • Digitalisering (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Lese- og skrivevansker (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Organisering (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Spesialpedagogikk (11)

Artikkelforfatter

  • Margrethe Sylthe (2)
  • Bente Ducrocq (1)
  • Eili Hovland (1)
  • Grete Stabæk (1)
  • Gro Nærø (1)
  • Gøril Moljord (1)
  • Hallvard Håstein (1)
  • Hilde Kolstad Danielsen (1)
  • Olaf Gunnar Alteren (1)
  • Sara Skogli Wiik (1)
  • Solveig Magnus Reindal (1)
  • Veerle Garrels (1)
Fagartikkel

Erfaringer i arbeid med livsmestring for ungdom med hørselsutfordringer

I denne artikkelen forteller audiopedagog Sara Skogli Wiik om hvordan Hørselspedagogene i prosjektet «Tenk fremover!» jobber med temaet livsmestring overfor ungdom med hørselsutfordringer. Artikkelen kan også være relevant for fagpersoner som jobber med andre ungdomsgrupper.

Publisert: 23.05.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2024
Fagartikkel

Eksistensiell helse og inkludering av elever med synsnedsettelse i skolen

Denne artikkelen undersøker hva som fremmer og hva som hemmer inkludering av blinde og sterkt svaksynte elever i skolen. Med utgangspunkt i språket og begreper vi bruker og ikke bruker, argumenterer artikkelforfatteren for betydningen av å anerkjenne at disse elevene har sin unike måte å være i verden på og å lære på.

Publisert: 21.03.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2024
Fagfellevurdert

Individuelle opplæringsplaner for ungdom med utviklingshemming i tilrettelagt videregående opplæring – mellom verdier, vilje, kunnskap og system

Å sette mål for opplæring dreier seg om å ta valg på elevens vegne. Hva hviler dette valget på? Artikkelen undersøker individuelle opplæringsplaner og læreres valg av mål for elever på arbeidslivstrening og hverdagslivstrening.

Publisert: 06.03.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2024
Fagartikkel

Ny opplæringslov: Hva nå med spesialundervisningen?

Forfatteren av denne artikkelen tar her for seg en bekymring for om ny opplæringslov vil bedre kvaliteten i opplæringen til elever med behov for spesialundervisning.

Publisert: 12.11.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2024
Kronikk

Vedtatt barnehagepolitikk har ikke rot i virkeligheten

I denne kronikken viser forfatteren hvor stor avstand det er mellom politikeres vedtak og føringer for hvordan det pedagogiske innholdet i barnehagen burde være, og hvordan hverdagen i de fleste norske barnehager er.

Publisert: 16.09.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2024
Fagartikkel

Tidleg innsats i lys av nye føringar i utdanningspolitikken – med blikk på PP-tenesta

Endringar i opplæringslova vil truleg føre til nye måtar å sjå og løyse oppgåvene på når det gjeld å gi tidleg hjelp. I denne artikkelen drøftar forfattaren nokre av utfordringane i høve dette.

Publisert: 11.10.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2022
Fagartikkel

Folkehelse og livsmestring – og elevenes følelser

Elever som har lærevansker, har det til felles med sine medelever og lærere at de også må håndtere følelsene inne i seg.

Publisert: 10.06.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2021
Fagartikkel

Positiv psykologi i spesialundervisning – Kunsten å bygge på styrker

Forfatteren av denne artikkelen oppfordrer oss, med hjelp av positiv psykologi, til å skifte oppmerksomheten fra negative til positive faktorer i synet på elever. Hun påpeker at dette er spesielt viktig innenfor spesialundervisning, der flere av elevene kan slite med et negativt selvbilde.

Publisert: 13.12.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2021
Fagartikkel

Helhetslesing som et redskap for faglig og sosial inkludering for elever med store sammensatte lærevansker

Denne artikkelen beskriver hvordan man kan benytte Helhetslesing for å utvikle grunnleggende ferdigheter i lesing og skriving for elever med store sammensatte lærevansker. Ved å benytte denne metoden kan elevene arbeide på sitt nivå med de samme kunnskapsmålene i Kunnskapsløftet som resten av klassen, noe som bidrar til større deltagelse i klassefellesskapet.

Publisert: 09.09.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2019
Fagartikkel

Elever med synshemming – på nett med de andre

Lærebøkene og undervisningen i dagens skole er i stor grad tilpasset seende elever, med en utstrakt bruk av bilder og andre visuelle effekter. Elever med synshemming må bruke andre sanser for å tilegne seg lærestoffet – slik som hørsel og taktil sans. Forfatteren av denne artikkelen viser hvordan lydillustrasjoner kan være et godt alternativ til bildebruk for denne gruppen elever.

Publisert: 06.09.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2020
Fagartikkel

Elever trenger lærere med kunnskap om psykisk helse

For barn og ungdom som har psykiske helseplager, er det av stor betydning at lærerne kan noe om denne tematikken og vet hvilke faresignal de bør se etter, og hvor man kan søke hjelp ved behov.

Publisert: 28.04.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2020
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo