Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Kronikk (8)
  • Blogg (3)

Artikkeltema

  • Læreplaner (11)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (6)
  • Motivasjon (3)
  • Barnetrinn (2)
  • Demokrati og medvirkning (2)
  • Klima og bærekraft (2)
  • Lek (2)
  • Barnehage (1)
  • Lekser (1)
  • Motorikk (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samfunnsfag og historie (1)

Artikkelkilde

  • forskning.no (11)

Artikkelforfatter

  • Kjersti Mordal Moen (2)
  • Lars Bjørke (2)
  • Ann Christin Helgesen Bjørke (1)
  • Aslaug Veum (1)
  • Erik Aasland (1)
  • Erlend Ellefsen Vinje (1)
  • Gunn Engelsrud (1)
  • Ida Storberget (1)
  • Ingirid Geirsdatter Heald Kjær (1)
  • Kjellrun Hiis Hauge (1)
  • Knut Westlie (1)
  • Lars Petter Storm Torjussen (1)
  • Line Hilt (1)
  • Lise Vikan Sandvik (1)
  • Marte Amundsen (1)
  • Merete Lund Fasting (1)
  • Morten C. Rustad (1)
  • Reidar Säfvenbom (1)
  • Åse Kari Hansen Wagner (1)
Kronikk

«Hvorfor er leken så viktig for barnas livsmestring?»

Livsmestring står høyt på agendaen i barnehager og skoler. Men hvordan kan vi jobbe med dette?

Publisert: 22.03.2023 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Elevene trenger ikke mer frilek, men skolen har mye å lære av barnehagen

Uorganisert frilek og å velge bort læring er ikke veien å gå for norske førsteklassinger, skriver professor Åse Kari H. Wagner.

Publisert: 01.02.2023 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Hva gym egentlig er

DEBATT: Gym heter ikke gym! Gym er ikke bare en pause! Gym er ikke det samme som idrett! Gym er ikke et helsefag!

Publisert: 06.01.2023 Hentet fra forskning.no
Blogg

Å bli noe samfunnet ikke er - bærekraftig utvikling som et danningsparadoks

Hvordan kan barn og unge dannes til bærekraftige medborgere, i et samfunn som ikke er bærekraftig?

Publisert: 24.08.2022 Hentet fra forskning.no
Blogg

Kroppslig læring = kroppsøvingsfaget!

Kroppsøvingsfaget er en kulturbærer av vår felles bevegelseskultur. Men, i dagens sosiale verden vektlegges i stor grad et objektivt kroppssyn.

Publisert: 03.06.2022 Hentet fra forskning.no
Blogg

Bærekraftig utdanning gjennom grønne dyder - et slag for bærekraftig danning

Samfunnet er i gang med en omstilling til et mer bærekraftig samfunn, og nye samfunnsutfordringer fordrer pedagogiske svar. Spørsmålet er hvordan vi skal tenke om skolens formål og innhold i kampen for et mer bærekraftig samfunn: er det tilstrekkelig å lære om bærekraft, eller bør man fremme en pedagogikk for bærekraftig utvikling?

Publisert: 06.04.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Meir kritikk i klasserommet

KRONIKK: Mange elevar slit med å skilje marknadsføring frå informasjon. Omgrep som «kritisk tenking» og «kritisk tekstkompetanse» må vere meir enn fagre ord og fine målsetjingar.

Publisert: 16.02.2020 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Det kan være smertefullt å lære – ikke bare «gøy»

Selv om kroppsøvingsfaget skal bidra til livslang bevegelsesglede, betyr ikke dette at elevene må trives der og da.

Publisert: 25.04.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Hva skal elevene lære i kroppsøving?

Det er ikke feil å spille ball i kroppsøvingsfaget, men det som skjer i gymtimen må understøtte kompetansemålene i faget.

Publisert: 12.04.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Ikke fjern ballspill og idrettsaktiviteter fra gymmen

88,6 prosent av norske skoleelever liker det som skjer i kroppsøvingstimene. Likevel kan det se ut som om mange nå vil snu faget på hodet.

Publisert: 06.04.2018 Hentet fra forskning.no
Kronikk

Læringsmålene i skolen trenger ikke være meningsløse

Slik hindrer vi at de blir enda et innholdsløst og uforståelig ritual i skolehverdagen.

Publisert: 08.02.2017 Hentet fra forskning.no
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo