Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (14)

Artikkeltema

  • Læreplaner (14)
  • Demokrati og medvirkning (6)
  • Høgskole og universitet (2)
  • Klima og miljø (2)
  • Naturfag (2)
  • Samfunnsfag og historie (2)
  • Barnehage (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Digitale ferdigheter (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Læremidler (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Matematikk (1)
  • Norsk (1)
  • Organisering (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Acta Didactica (4)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (3)
  • Uniped (2)
  • Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (1)
  • NorDiNa (1)
  • Nordic Journal of Comparative and International Education (1)
  • Nordic Journal of Digital Literacy (1)
  • Nordisk barnehageforskning (1)

Artikkelforfatter

  • Anita Valenta (1)
  • Astrid T. Sinnes (1)
  • Barbara Maria Sageidet (1)
  • Birgitte Bjønness (1)
  • Brit Hanssen (1)
  • Elisabeth Lund Engebretsen (1)
  • Emil Sætra (1)
  • Grete Nordvik (1)
  • Idar Lyngstad (1)
  • Ingerid S. Straume (1)
  • Janicke Heldal Stray (1)
  • Kjetil Børhaug (1)
  • Marit Alvestad (1)
  • Marit Uthus (1)
  • Ole Enge (1)
  • Peder Haug (1)
  • Per Esben Myren-Svelstad (1)
  • Sara Archard (1)
  • Siri Sollied Madsen (1)
  • Sissel Østrem (1)
  • Steinar Thorvaldsen (1)
  • Åse Røthing (1)
Fagfellevurdert

Maktkritiske perspektiver i høyere utdanning? En undersøkelse av omfang og anvendelse i utvalgte programplaner

Kritisk tenkning og demokratifremmende læring er definert som sentrale ambisjoner i utdanningsfeltet. Denne artikkelen ser på hvordan disse ambisjonene kommer til uttrykk i høyere utdanning.

Publisert: 19.01.2021 Hentet fra Uniped 3/2019
Fagfellevurdert

Folkehelse og livsmestring i skolen. Hva sier elever om erfaringer med å bestemme selv i læringsaktiviteter? En kvalitativ intervjustudie

I denne artikkelen presenteres forskningsfunn fra et skoleutviklingsprosjekt der 150 elever fikk erfare selvbestemmelse i læringsaktiviteter en dag i uken over ett skoleår. Funnene viste at selvbestemmelse var nye og positive erfaringer for elevene, der opplevelser av frihet og tillit, fri vilje og flyt var fremtredende.

Publisert: 13.01.2021 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk 6/2020
Fagfellevurdert

Det affektive møtet mellom tekst og lesar: Tre postkritiske inngangar til å velja skjønnlitteratur i morsmålsfaget

Artikkelen identifiserer val av skjønnlitteratur som ein kjernepraksis i morsmålsundervisninga, der det i liten grad finst forsking på eksisterande praksis og teoretiske grunnlagsproblem. Det er til det sistnemnde feltet artikkelen søkjer å bidraga, ved å opne opp og nyansere diskusjonen om premissar for litteraturval.

Publisert: 10.12.2020 Hentet fra Acta Didactica 3/2020
Fagfellevurdert

’World Environmental Education Congresses’ og naturfagenes rolle innen utdanning for bærekraftig utvikling

Naturfagundervisningen - internasjonalt ’science education’- har forandret sin rolle gjennom tidene, og forholdet til henholdsvis miljøundervisning eller ’environmental education’ (EE), og utdanning for bærekraftig utvikling (ESD), har blitt diskutert siden 1960tallet.

Publisert: 01.12.2020 Hentet fra NorDiNa 4/2019
Fagfellevurdert

Motstridende mål i kroppsøving i Norge – en analyse av læreplanene i faget i perioden 2006 til 2015

Siden 2006 har læreplanens formål og kompetansemål i kroppsøving i norsk skole blitt endret i 2012 og 2015. I denne artikkelen er det foretatt en analyse av endringer i formål og kompetansemål i læreplanene i kroppsøving i perioden fra og med 2006 til 2015.

Publisert: 25.11.2020 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd 2/2019
Fagfellevurdert

Bevisrelaterte kompetanser i læreplanen LK20 for matematikk i grunnskolen

Bevis inngår som en del av et kjerneelement i faget i den nye læreplanen i matematikk for grunnskolen. Denne studien ser nærmere på hvordan kompetanser knyttet til arbeid med bevis fremkommer på trinn 1–10.

Publisert: 13.11.2020 Hentet fra Acta Didactica 3/2020
Fagfellevurdert

Hva hemmer og fremmer arbeidet med Utdanning for Bærekraftig Utvikling i videregående skole?

Hva hemmer og hva fremmer en helhetlig satsing på Utdanning for bærekraftig utvikling (UBU) ifølge sentrale informanter i videregående skole? I denne studien intervjues skoleledelse, lærere, elevråd, driftsleder og skoleeier ved fire videregående skoler for å få fram praksisfeltets stemmer knyttet til hva som hemmer og hva som fremmer arbeidet med UBU i norsk videregående skole.

Publisert: 30.08.2019 Hentet fra Acta Didactica 2/2019
Fagfellevurdert

Læreplan og demokrati – om læreres fortolkning og bruk av læreplanen i samfunnsfag i et demokratiopplæringsperspektiv

Hvordan sier samfunnsfaglærere at de fortolker og tar i bruk ulike deler av læreplanen når de planlegger og gjennomfører demokratiopplæring i samfunnsfag? Gjennom en spørreundersøkelse og intervjuer undersøker forfatterne denne problemstillingen.

Publisert: 15.03.2019 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education 2019, Vol. 3(1)
Fagfellevurdert

How different national strategies of implementing digital technology can affect teacher educators - A comparative study of teacher education in Norway and New Zealand

Over ti år har gått siden den Kunnskapsløftet introduserte bruken av digitale verktøy som en grunnleggende ferdighet i alle fag og på alle nivåer i norsk skole. Forskning viser imidlertid at det fremdeles er et betydelig gap mellom de utdanningspolitiske intensjonene og praksis i utdanningssystemet.

Publisert: 06.12.2018 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy 04/2018 (Volum 13)
Fagfellevurdert

Videreutdanning i veiledning for lærere: rasjonalitet og kontinuum

Mye tyder på at miljøene som tilbyr veilederutdanninger har en vei å gå for å utvikle kunnskap egnet for yrkesfaglig veiledning der også sakkunnskap står sentralt innenfor det spesifikke arbeidet til lærere.

Publisert: 01.06.2018 Hentet fra Uniped 2/2018
Fagfellevurdert

Ei endra medborgaroppseding?

Både Ludvigsenutvalet sin rapport og Melding til Stortinget 28 (Fag - Fordypning - Forståelse) signaliserer at demokrati og medborgarskap skal vera eit prioritert, tverrfagleg område. Desse endringsforslaga reiser spørsmålet om kva for demokratisk oppseding vi i norsk skule er på veg mot.

Publisert: 01.09.2017 Hentet fra Acta Didactica Årg 11 Nr 3 (2017)
Fagfellevurdert

Ein likeverdig skule i framtida?

Korleis konstruere ein skule som også fungerer for elevar som tradisjonelt strevar?

Publisert: 20.12.2016 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 2, 2016
Fagfellevurdert

«Norge ligger på dette området langt fremme i forhold til de fleste land»: Utdanning for bærekraftig utvikling i Norge og Sverige

Kanskje er det nå på tide, for Norge og andre land, å innse at ministerpostene i departementene for klima, miljø, barn og utdanning bør rustes med de sterkeste og mest erfarne ministrene, og at pedagogikken (og skolen) igjen ser til sin politisk-kreative rolle, og ikke bare tilpasning til det som skal komme. Pedagogikken, som på 1970- og 80-tallet var virksom i blant annet miljøkampen, fredsbevegelsen osv. står i dag for ubrukte muligheter som brobygger og perspektivskaper.

Publisert: 01.12.2016 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk 3/2016
Fagfellevurdert

Danningsbegrepet i barnehagenes årsplaner – en diskursanalytisk tilnærming

Denne artikkelen viser at det er utfordrende for barnehagene å fortolke og konkretisere danningsbegrepet i årsplanene.

Publisert: 03.12.2015 Hentet fra Nordisk barnehageforskning Vol 11/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo