Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets nettside, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Søk Alle artikler Temaer Kilder
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (5)
  • Artikkel (2)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Kronikk (1)
  • Podcast (1)
  • Video (1)

Artikkeltema

  • Læreplaner (11)
  • Organisering (11)
  • Skoleutvikling (3)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Profesjonsforskning (2)
  • Spesialundervisning (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Ledelse (1)
  • Motorikk (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (5)
  • Utdanningsforbundet (2)
  • Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)

Artikkelforfatter

  • Bjørg Oddrun Hallås (1)
  • Britt Ulstrup Engelsen (1)
  • Egil Galaaen Gjølme (1)
  • Eli Tronsmo (1)
  • Gunhild Nordvik Reite (1)
  • Heidi Ertzeid (1)
  • Jorunn Spord Borgen (1)
  • Karl Jan Solstad (1)
  • Kjersti Mordal Moen (1)
  • Knut Løndal (1)
  • Marte Blikstad-Balas (1)
  • Ola Moe (1)
  • Peder Haug (1)
  • Roshenek Bagharzadeh (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
Artikkel

Lærere er profesjonsutøvere i fellesskap

Prisvinnende forskning viser at gode profesjonelle fellesskap er viktig i en tid hvor lærere stadig må forholde seg til kunnskap og et mangfold av aktører utenfor skolen.

Publisert: 22.02.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel

Frå tilpassa til universell opplæring

Forslaget til ny opplæringslov foreslår å ta ut viktige og innarbeidde omgrep i skulen og innføre nye, til dømes «universell opplæring». I beste fall vil endringane skape forvirring, i verste fall truar dei læraren sin autonomi og gjev elevar eit dårlegare tilbod.

Publisert: 11.11.2020 Hentet fra Bedre skole 2/2020
Podcast

Lærerrommet: Hva betyr elevmedvirkning i fagfornyelsen?

Med de nye læreplanene skal også lærere legge til rette for elevmedvirkning i alle fag. Hva er egentlig elevmedvirkning?

Publisert: 08.06.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Video

Video: Marte Blikstad-Balas om Fagfornyelsen

De nye læreplanene innføres fra høsten 2020. Hva er nytt, hvordan kan ledere, i samarbeid med lærere og tillitsvalgte, få til gode prosesser slik at skolene er godt forberedt? Hvor ligger de største utfordringene?

Publisert: 10.02.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel

Hvordan styrke den flerkulturelle lærerkompetansen

I de femårige grunnskolelærerutdanningene møter lærerstudentene religion, livssyn og etikk som del av pedagogikk- og elevkunnskapsfaget. Det signaliserer at religion har betydning for lærerens daglige arbeid i klasserommet.

Publisert: 12.06.2019 Hentet fra Bedre skole
Artikkel

Slik bør fremtidsskolen være

Skoleforskere ved OsloMet om hva som må til for å skape den beste skolen for fremtiden.

Publisert: 11.06.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel

Kroppsøving mer enn «fysisk aktivitet»

Elevenes rett til kroppslig læring kan bli erstattet av pliktige fysiske aktivitetstiltak i skolen – det vil si tiltak som har snevrere mål enn det tradisjonelle kroppsøvingsfaget. Men det har vist seg vanskelig å dokumentere at tilsvarende krav til fysisk aktivitet i andre land har hatt effekt på skoleelevers fysiske aktivitetsnivå, helse eller skoleprestasjoner.

Publisert: 09.05.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Fagfellevurdert

Ein likeverdig skule i framtida?

Korleis konstruere ein skule som også fungerer for elevar som tradisjonelt strevar?

Publisert: 20.12.2016 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 2, 2016
Fagartikkel

Nedlegging av skular - grunnar og konsekvensar

Sidan kommunane fekk det fulle økonomiske ansvaret for drift av grunnskulen, har mange små skular blitt lagde ned. Det blir hevda at små skular ikkje er fagleg på høgd med dei større skulane. Men det finst ikkje fagleg dekning for ein slik påstand.

Publisert: 01.07.2016 Hentet fra Bedre skole 3/2016
Fagartikkel

Skoleeierne og den lokale læreplanvirksomheten

Både i Mønsterplanen for grunnskolen av 1987 (M87) og Læreplan for Kunnskapsløftet av 2006 (LK06) ble det lagt vekt på at det måtte skje et lokalt læreplanarbeid. Til begge læreplaner er det blitt publisert veiledninger for det lokale arbeidet, men forventningene er ganske ulikt formulert i de to veiledningene. Dette kan ha sammenheng med ulike oppfatninger av lærerrollen og lærerens lokale frirom.

Publisert: 04.02.2016 Hentet fra Bedre skole Bedre Skole 1/2016
Kronikk

Ulike sider ved elevvurdering - Noen prinsipielle betraktninger

Å utvikle bindende nasjonale kjennetegn på måloppnåelse er vanskelig. Samtidig kan skoler som arbeider systematisk med å utvikle prinsipper for vurdering, rapportere om økt bevissthet og faglige løft. Elevvurdering har mange aktører og interesser, og det er derfor viktig at vi nå legger motsetninger til side og finner gode grep for å håndtere dette feltet.

Publisert: 22.02.2010
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

Følg oss på Twitter og Facebook 

 

 

Utdanningsforbundet logo