Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (4)
  • Fagartikkel (2)
  • Artikkel (1)

Artikkeltema

  • Lærerutdanning (7)
  • Profesjonsetikk (7)
  • Høgskole og universitet (3)
  • Lærervurdering (2)
  • Ny som lærer (2)
  • Barnehage (1)
  • Digitalisering (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Læremidler (1)
  • Matematikk (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Uniped (3)
  • Bedre skole (2)
  • FoU i praksis 2013 conference proceedings (1)
  • Høgskolen i Østfold (1)

Artikkelforfatter

  • Ann-Kristin Johansen (1)
  • Elin Ødegård (1)
  • Eva Bjerkholt (1)
  • Finn R. Hjardemaal (1)
  • Frøydis Oma Ohnstad (1)
  • Ilka Nagel (1)
  • Janne Fauskanger (1)
  • Kari Kildahl (1)
  • Kari Søndenå (1)
  • Mette Hvalby (1)
  • Raymond Bjuland (1)
  • Reidar Mosvold (1)
  • Torunn Klemp (1)
Fagartikkel

Utdanner vi fortsatt uskikkede lærere?

Utdanning av fremtidige lærere er et stort samfunnsansvar, og lærerutdanningene må kunne gå god for kompetansen hos de kandidatene som uteksamineres. Et viktig bidrag til å sikre kompetansen hos fremtidens lærere er skikkethetsvurderingen.

Publisert: 26.04.2024 Hentet fra Bedre skole 3/2022
Artikkel

Lærerstudentenes digitale kompetanse må prioriteres høyere

Selv om elevenes skoledag blir stadig mer digital handler den digitale kompetansen som lærerstudenter får gjennom studiet for lite om digital dømmekraft, etikk og avansert digital bruk.

Publisert: 11.04.2024 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Fagfellevurdert

Profesjonell dømmekraft i skikkethetsvurdering. Praksislæreres sammensatte rolle

Praksislærere har en betydningsfull rolle i lærerutdanningene. Imidlertid er rollen sammensatt, og flere kjenner på usikkerhet i møte med studenter i skikkethetsvurdering. Bruk av profesjonell dømmekraft handler om kunnskap om kriteriene i skikkethetsforskriften og hvordan kriterienes formål og verdier kan konkretiseres i møte med den enkelte student.

Publisert: 25.05.2022 Hentet fra Uniped (Vol. 45) 1/2022
Fagartikkel

Lærerprofesjonens etiske plattform - og hvordan lærerutdanning kan bruke den

Lærere og ledere i skole og barnehage har i 2012 endelig fått en etisk plattform, kalt «Lærerprofesjonens etiske plattform». Plattformen er ment å gjelde for lærere (1) på alle nivåer i utdanningssystemet. Utfordringen er nå hvordan plattformen kan bli implementert og levendegjort både i lærerutdanningene og i lærernes hverdag i skole og barnehage.

Publisert: 03.07.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2014
Fagfellevurdert

Hvordan kan veiledningssamtaler åpne for kritisk tenkning?

Hensikten med denne artikkelen er å løfte fram spor av kritisk tenkning i veiledning som innspill til utvikling av innhold og arbeidsmåter i lærerutdanningene og i veilederutdanninger. Dette for at utdanningene skal kunne ivareta kravet om kritisk tenkning slik det er formulert i sentrale styringsdokumenter.

Publisert: 25.11.2014 Hentet fra Uniped (Vol. 37) 4/2014
Fagfellevurdert

Fra "de" til "vi" - fokus i lærerstudenters refleksjoner før og etter en praksisperiode i matematikk

- Hvilke endringer av fokus finner vi i lærerstudenters refleksjoner før og etter en praksisperiode i matematikk?

Publisert: 12.02.2014 Hentet fra FoU i praksis 2013 conference proceedings
Fagfellevurdert

Refleksjon – hva er det, og hvilken betydning har den i utdanning til profesjonell lærerpraksis?

Denne artikkelen argumenterer for at refleksjon er viktig i lærerutdanningen, slik forskning dokumenterer at den er det innenfor den profesjonelle utøvelse av læreryrket. Den drøfter også ulike pedagogiske praksiser som kan styrke refleksjonsprosessen i lærerutdanningen.

Publisert: 28.01.2014 Hentet fra Uniped (Vol. 36) 1/2013
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo