Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (5)
  • Artikkel (1)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Omtale (1)

Artikkeltema

  • Lærerutdanning (8)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (8)
  • Høgskole og universitet (2)
  • Studieforberedende (2)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (2)
  • Entreprenørskap (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Læreplaner (1)
  • Matematikk (1)
  • Organisering (1)

Artikkelkilde

  • Yrke (3)
  • Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (2)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (2)
  • Bedre skole (1)

Artikkelforfatter

  • Elin Bø Morud (2)
  • Halvor Spetalen (2)
  • Kari Aamli (2)
  • Klara Lillevik Rokkones (2)
  • Mariann Tvetene (2)
  • Marit Engum Hansen (2)
  • Bjørn Eben (1)
  • Eldbjørg Schøn (1)
  • Jarle Bakke (1)
  • Odd Harald Valdermo (1)
  • Ursula Småland Goth (1)
Fagartikkel

Erfaringer fra lærerspesialistutdanning i yrkesfag

Lærerspesialistutdanningens vektlegging av yrkesfaglig og yrkesdidaktisk fordypning bidrar til kompetanseutvikling som kommer både den enkelte yrkesfaglærer, elever, kollegaer og ledere til nytte.

Publisert: 02.02.2024 Hentet fra Yrke 1/2021
Fagartikkel

Yrkesdidaktikk 2.0

Kjernen i yrkesdidaktikk har fellestrekk på tvers av yrker og fagområder. Det handler om å trene elever, lærlinger, til yrkesutøvelse. Det er altså et tydelig mål for fag- og yrkesopplæringen å utvikle, eller videreutvikle, relevant yrkesutøvelse i arbeidslivet.

Publisert: 06.12.2022 Hentet fra Yrke 3/2022
Fagartikkel

Egen utdanning for yrkesfaglærere som vil bli lærerspesialister

Lærerspesialist er en faglig karrierevei for å beholde gode lærere i klasserommene. En lærerspesialist i yrkesfag skal være faglig oppdatert på sine programområder, skal styrke profesjonsfellesskapet og skal bidra til å utvikle egen skole som lærende organisasjon.

Publisert: 22.02.2022 Hentet fra Yrke 4/2019
Artikkel

Mange utfordringer innen yrkesfag

Både yrkesfag og yrkesfaglærerutdanningen står foran store utfordringer i fremtiden.

Publisert: 11.11.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel

Matematikk – vår tids latin

Mange elever har lite nytte eller utbytte av matematikkundervisningen i videregående skole, blant annet fordi de har utviklet matematikkangst. Derfor bør man både utrede hvordan matematikk kan gjøres valgfritt for en del av elevene, og vurdere om krav til matematikk for opptak til studier er relevante.

Publisert: 28.02.2017 Hentet fra Bedre skole 1/2017
Omtale

Fokus på fagkompetanse

Lærere som kan sine fag, klarer også bedre å tenke helhet og anvende faget.

Publisert: 19.06.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert

”Learning by doing…” Studentbedrift som pedagogisk tilnærming til entreprenørskap i yrkesfaglærerutdannelsen

Lærerens kunnskaper og erfaringer er utslagsgivende for elevenes/studentenes mestringsopplevelse ved undervisning i entreprenørskap. Entreprenørskap bør fokusere på problembasert læring som inkluderer rollespill og samarbeidsrelasjoner. Dette bidrar til utvikling av kompetanse i personlig lederskap, selvkunnskap, kunnskap om foretak og endringskompetanse.

Publisert: 20.11.2014 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (Vol. 4) 1/2014
Fagartikkel

Yrkesfaglæreren – Ny rolle, nye utfordringer

Yrkesfaglærerstudenter opplever det som utfordrende å skulle lede opplæring mot andre yrker enn sitt eget fordi de mangler den nødvendige kunnskapen og erfaringen. For å klare dette er det viktig at det organiseres et samarbeid med andre lærere, skoler og næringsliv.

Publisert: 06.03.2014 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (Vol. 4) 1/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo