Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (9)
  • Kronikk (3)
  • Artikkel (1)

Artikkeltema

  • Lærerutdanning (13)
  • Barnehage (11)
  • Forskning og metode (6)
  • Høgskole og universitet (3)
  • Ny som lærer (3)
  • Læreplaner (2)
  • Praktiske og estetiske fag (2)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (2)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Digitalisering (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Motivasjon (1)
  • Organisering (1)

Artikkelkilde

  • Første steg (13)

Artikkelforfatter

  • Kristin Rydjord Tholin (2)
  • Nina Carson (2)
  • Ole Kristian Herwell (2)
  • Annette Kristoffersen Winje (1)
  • Cecilie Bonnevie (1)
  • Jon Kaurel (1)
  • Kristin Holte Haug (1)
  • Kristine Hjelle (1)
  • Mari Pettersvold (1)
  • Miriam Lykke Schultz (1)
  • Modgun Ohm (1)
  • Sissel Aastvedt Halland (1)
  • Solveig Østrem (1)
  • Svein Ole Sataøen (1)
  • Vigdis Foss (1)
Fagartikkel

20 års barnehagepolitikk – historien om barnehagen som utdanning

I 2005 ble barnehagen innlemmet i utdanningssystemet, og de siste 20 årenes barnehagepolitikk er historien om en massiv ekspansjon og ideologiske dragkamper om barnehagens formål.

Publisert: 05.05.2025 Hentet fra Første steg 3/2024
Fagartikkel

Eventyrlig gjenbruk

Studentene forvandlet brukte og slitte stoler til eventyrlige bursdagsstoler.

Publisert: 18.10.2024 Hentet fra Første steg 2/2024
Fagartikkel

«Jeg kunne like gjerne vært en assistent»

Det sier nyutdannede barnehagelærere. De er redde for å ta ledelsen, vise sin kunnskap og si ifra til erfarne medarbeidere i frykt for dårlig samarbeid, viser studie.

Publisert: 07.10.2024 Hentet fra Første steg 2/2024
Fagartikkel

Studentene lagde skulpturer av kosteskaft

Studentene gjorde som Pablo Picasso og Joan Miró og lagde kunst ut av gjenbruksmaterialer og et kosteskaft.

Publisert: 02.02.2023 Hentet fra Første steg 3/2022
Fagartikkel

Kan vi få fleire mannlege barnehagestudentar til å slutte å slutte?

Det er fullt mogleg å redusere fråfall av menn frå barnehagelærarstudiet ved hjelp av relativt enkle tiltak.

Publisert: 31.10.2022 Hentet fra Første steg 2/2022
Fagartikkel

Praksislærere har god erfaring med gestaltveiledning: «Det var godt å få spørsmåla om pusten»

Praksislærerne har utbytte av gestaltveiledning for å få mer innsikt i seg selv, sine følelser og kunnskap om relasjoner, viser studie.

Publisert: 11.03.2022 Hentet fra Første steg 4/2021
Fagartikkel

Aktive styrere betyr mye for studenter og praksislærere

Å lede en praksisbarnehage krever tid og innsats av styrerne. Her er noen felles retningslinjer og relevant forskning som kan fungere som en støtte i arbeidet med å lede praksisbarnehagen.

Publisert: 10.12.2018 Hentet fra Første steg 4/2018
Fagartikkel

Barnehagelærere med masterutdanning – en styrke for barnehagen

Anerkjennelse, økt lønn og stillinger der de får brukt sin kunnskap vil bidra til at barnehagelærere med mastergrad blir i barnehagen, viser studie.

Publisert: 25.11.2018 Hentet fra Første steg 4/2018
Kronikk

Behold kompetansen i praksisfeltet

Barnehagelærere tar masterutdanning, men vender sjeldent tilbake til barnehagen. Er det til barnas beste?

Publisert: 04.12.2016 Hentet fra Første steg 4/2016
Kronikk

Barnehagelærerutdanningens digitale tilstand – eller stillstand?

Utdannes barnehagelærere med den nødvendige digitale profesjonskompetanse for å jobbe i dagens og framtidens barnehage? Mitt svar er nei.

Publisert: 17.06.2016 Hentet fra Første steg 2/2016
Artikkel

Tester pedagogenes empati

Er du empatisk nok til å jobbe med barn? Forskere har utviklet et nytt screeningverktøy som skal sikre at de beste pedagogene blir ansatt i barnehagen.

Publisert: 03.02.2016 Hentet fra Første steg 2/2016
Fagartikkel

Tegning som metode i studentenes profesjonsutvikling

Tegning som metode kan bidra til studentenes utvikling av personlig kompetanse, og dermed fungere profesjonsutviklende. Innholdet i tegningen må imidlertid knyttes til aktuelle temaer i praksisfeltet og i undervisningen.

Publisert: 19.08.2015 Hentet fra Første steg 3/2015
Kronikk

Omsorg er fjernet!

Omsorgsbegrepet mangler i Rammeplan for barnehagelærerutdanning. Rammeplanen må vurderes på nytt og omsorgsbegrepet gjeninnføres!

Publisert: 10.12.2014 Hentet fra Første steg 4/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo