Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (6)

Artikkeltema

  • Lærervurdering (6)
  • Forskning og metode (3)
  • Høgskole og universitet (3)
  • Lærerutdanning (3)
  • Skoleutvikling (2)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Ledelse (1)
  • Profesjonsetikk (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skriving (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Uniped (3)
  • Acta Didactica (2)
  • Nordic Journal of Comparative and International Education (1)

Artikkelforfatter

  • Doris Jorde (1)
  • Eli Ottesen (1)
  • Ida Katrine Riksaasen Hatlevik (1)
  • Kirsti Lyngvær Engelien (1)
  • Kristine Hjelle (1)
  • Mette Hvalby (1)
  • Reidun Bottenvann † (1)
  • Rolf Vegar Olsen (1)
  • Sigrid Blömeke † (1)
Fagfellevurdert

Profesjonell dømmekraft i skikkethetsvurdering. Praksislæreres sammensatte rolle

Praksislærere har en betydningsfull rolle i lærerutdanningene. Imidlertid er rollen sammensatt, og flere kjenner på usikkerhet i møte med studenter i skikkethetsvurdering. Bruk av profesjonell dømmekraft handler om kunnskap om kriteriene i skikkethetsforskriften og hvordan kriterienes formål og verdier kan konkretiseres i møte med den enkelte student.

Publisert: 25.05.2022 Hentet fra Uniped (Vol. 45) 1/2022
Fagfellevurdert

Skikkethetsvurdering i barnehagelærerutdanningen

Skikkethetsvurdering i barnehagelærerutdanningen skal sikre at personer som utgjør en fare for barns liv og helse, ikke blir uteksaminert til yrket. Målet med denne artikkelen er å belyse hva skikkethet hos barnehagelærerstudenter handler om.

Publisert: 14.12.2021 Hentet fra Uniped (Vol. 44) 4/2021
Fagfellevurdert

Universitetsskolers bidrag til utvikling av lærerutdanningen ved Universitetet i Oslo

For å styrke kvaliteten på praksisopplæringen i lærerutdanningen og fremme FoU- kompetansen i skolene, har Kunnskapsdepartementet løftet frem etablering av utvidede partnerskap mellom lærerutdanningsinstitusjoner, skoler/barnehager og skoleeiere, som et sentralt strategisk grep. Artikkelen bidrar med ny kunnskap om hvordan utvidede partnerskap kan fremme kvalitetsutvikling av mer enn bare studentenes praksisopplæring.

Publisert: 17.11.2020 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 14) 2/2020
Fagfellevurdert

På vei mot et sammenhengende nasjonalt kvalitetsvurderingssystem

Det nåværende vurderingssystemet i Norge består av deler som representerer lange tradisjoner kombinert med nye komponenter. I denne artikkelen presenteres noen av disse instrumentene og  muligheter og utfordringer ved dem diskuteres.

Publisert: 11.12.2018 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 12) 4/2018
Engelsk — Fagfellevurdert

Committing to School Development: Social and Material Entanglements

Ståstedsanalyse (Point of View analysis) er et prosessverktøy utviklet av det norske Utdanningsdirektoratet for å hjelpe skoler til å identifisere områder for skoleutvikling.

Publisert: 11.12.2018 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 2) 2-3/2018
Fagfellevurdert

Å utvikle grunnskolelærarstudentane sin skrivekompetanse

Når ein får til dialogar om tekst på tvers av fag- og tekstkulturar, kan vi få ei meir heilskapleg skriveopplæring som tek arbeidet med dei grunnleggjande ferdigheitene på alvor. Slik kan vi uteksaminere studentar med eit sterkt og velutvikla tekstmedvit som meistrar eit breitt spekter av skriftkyndigheit – kompetansar det er god bruk for i skolen.

Publisert: 26.10.2017 Hentet fra Uniped (Vol. 40) 4/2017
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo