Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Forskningsnotat (2)
  • Artikkel (1)

Artikkeltema

  • Ledelse (3)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Motivasjon (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Skoleutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Kunnskapssenter for utdanning (3)
Artikkel

Hvordan beholde læreren i jobben?

Et godt skolemiljø med med en tydelig og støttende ledelse kan få lærere til å bli. Lærere som er fornøyde med lønna, blir også ofte værende der de er.

Publisert: 18.08.2023 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat

God rektor, god skule, god læring

Kor mykje betyr rett person i rektorrolla for kvardagen til både elevar og tilsette ved ein skule? Eit nytt forskingsnotat frå Kunnskapssenter for utdanning (KSU) ser nærare på problemstillingane rundt skuleleiaren.

Publisert: 21.09.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Forskningsnotat

Forskning på skoleledelse - Tre kunnskapsoppsummeringer

Forskningen på ledelse har lenge vært preget av skiftende trender som har gått under betegnelser som for eksempel transformasjonsledelse, relasjonsledelse, læringsledelse og endringsledelse. Slike trender har også påvirket forskningen på skoleledelse. Vi presenterer her tre kunnskapsoppsummeringer om sammenhenger mellom skoleledelse og læringsutbytte.

Publisert: 03.09.2014 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo