Fagfellevurdert Hva gjør pedagogene i barnehagen? Barnehagelærernes arbeidsdeling i møte med skjerpet pedagognorm Hvilken betydning kan ulike måter å organisere pedagogressursen få for barnehagelærerprofesjonens jurisdiksjon på barnehagefeltet? Publisert: 03.01.2025 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 21) 2/2024
Fagfellevurdert Digital historiefortelling i arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning – arbeidsmåte for individuell og kollektiv læring Digital historiefortelling (DH) tilrettelegger for individuell og kollektiv refleksjon for både studenter og barnehageansatte. Forutsetningen er at de ansatte gis tid til å delta i studentenes læringsprosesser. Publisert: 07.09.2016 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 12) 2016
Fagfellevurdert Konstruksjoner av lederskap i barnehagen Hvordan posisjonerer barnehagelærere seg som ledere for medarbeidere i barnehagen gjennom skriftlige fortellinger fra yrkessituasjonen? Publisert: 22.10.2015 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 11) 2015
Fagfellevurdert Fra kollegafellesskap til ledelseshierarki? De pedagogiske lederne i barnehagens ledelsesprosess Denne artikkelen argumenterer for at barnehageledelse kan være fordelt på flere personer enn styreren. Det fokuseres på ledelsesoppgavene til de pedagogiske lederne som leder de arbeidsgruppene som barnehagen har på grunnplanet. Publisert: 04.08.2014 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 7) 2014