Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (20)
  • Artikkel (5)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Barnehage (26)
  • Lek (26)
  • Samspill og relasjoner (13)
  • Læreplaner (3)
  • Praktiske og estetiske fag (3)
  • Forskning og metode (2)
  • Muntlig språk (2)
  • Bygg og arkitektur (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Motivasjon (1)
  • Organisering (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Skriving (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Første steg (26)

Artikkelforfatter

  • Line Fredheim Storvik (5)
  • Einar Sundsdal (2)
  • Heid Osnes (2)
  • Hilde Nancy Skaug (2)
  • Karen I. Draugsvoll (2)
  • Petter Ruenes Jensen (2)
  • Ann-Hege Lorvik Waterhouse (1)
  • Borgunn Ytterhus (1)
  • Cato Tandberg (1)
  • Charlotte Dørsdal (1)
  • Christine B. Østbø Munch (1)
  • Hilde Hofslundsengen (1)
  • Idun A. Husabø (1)
  • Ingvild Åmot (1)
  • Ingvill Heimvik (1)
  • Karen Marie Eid Kaarby (1)
  • Kirsten Flaten (1)
  • Lill Krestin Ryland (1)
  • Liv Ingrid Aske Håberg (1)
  • Maria Øksnens (1)
  • Marianne Ree Særheim (1)
  • Monica Hammer (1)
  • Nina Anette Angeltveit (1)
  • Odd Haugstad (1)
  • Siri Jung Ødeby Andersen (1)
  • Sissel Aastvedt Halland (1)
Artikkel

- Trenger gode lekere

Barnehagen trenger gode lekere, og vi må ikke være så redde for å delta i leken, mener høyskolelektor Kristin Danielsen Wolf.

Publisert: 01.06.2017 Hentet fra Første steg 2/2017
Fagartikkel

Er barn i barnehagen ute for å være ute?

Er det en praksis i norske barnehager at det å være ute i seg selv er et kvalitetstegn? En ny studie om utelek tyder på det.

Publisert: 09.03.2016 Hentet fra Første steg 3/2016
Kronikk

En venn kan ikke være perfekt

Vi må anerkjenne barns vennskap, fordi vennskap åpner opp verden.

Publisert: 07.03.2016 Hentet fra Første steg 3/2016
Fagartikkel

Barn lærer best gjennom lekfull kommunikasjon

Ut fra en ontologisk og epistemologisk forståelse av kroppen som uttrykk for mening, har forfatteren studert de voksne og de yngste barna gjennom deres kroppslige uttrykk i samlingsstunder.

Publisert: 18.09.2015 Hentet fra Første steg 3/2015
Fagartikkel

Kroppslig lek, voksenkontakt og sosialt lekemønster i barnehagen

Vilter, kroppslig lek blir ofte betraktet som «dårlig» lek og blir som regel stoppet av de ansatte. Barna blir bedt om å finne på noe annet. Hvis leken foregår inne, blir kanskje barna bedt om å gå ut å fortsette leken der. I hvilken grad involverer de voksne seg i barns kroppslige lek og hvem leker barna sammen med?

Publisert: 18.09.2015 Hentet fra Første steg 3/2015
Fagartikkel

Kroppslig lek, fysisk miljø og helse i barnehagen

Barn er kroppslige i sin væremåte og dette bør ivaretas i barnehagen. Hvordan er barns mulighet for kroppslig lek og fysisk aktivitet i barnehagehverdagen – slik at de kan få puls over hvilenivå, bli varme, røde i kinnene og kanskje svette? Er det bare å slippe barna ut til frilek på utelekeplassen – så kommer den kroppslige leken av seg selv?

Publisert: 21.05.2015 Hentet fra Første steg 2/2015
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo