Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (6)
  • Artikkel (5)
  • Fagartikkel (3)
  • Forskningsnotat (1)

Artikkeltema

  • Forskning og metode (15)
  • Lek (15)
  • Barnehage (12)
  • Læreplaner (5)
  • Samspill og relasjoner (5)
  • Barnetrinn (2)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (2)
  • Atferd (1)
  • Bygg og arkitektur (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Organisering (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Religion/etikk/filosofi (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Selvregulering (1)

Artikkelkilde

  • Første steg (2)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (2)
  • Acta Didactica (1)
  • Bedre skole (1)
  • Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger (1)
  • Høgskulen på Vestlandet (1)
  • Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (1)
  • Kunnskapssenter for utdanning (1)
  • Læringsmiljøsenteret (1)
  • Nordic Journal of Comparative and International Education (1)
  • Nordic Journal of Literacy Research (1)
  • Nordisk barnehageforskning (1)
  • Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (1)

Artikkelforfatter

  • Christine B. Østbø Munch (1)
  • Elin Eriksen Ødegaard (1)
  • Jorunn Spord Borgen (1)
  • Karen I. Draugsvoll (1)
  • Kari Aamli (1)
  • Kirsti Tveitereid (1)
  • Maja Plum (1)
  • Maria Gilje Strand (1)
  • Maria Grindheim (1)
  • Marion Oen (1)
  • Marit Holm Hopperstad (1)
  • Marit Semundseth (1)
  • Monica Hammer (1)
  • Petter Erik Leirhaug (1)
  • Siv Tonje Sperati Håkensen (1)
  • Sondre Sæther (1)
  • Sølvi Lillejord (1)
  • Tiri Bergesen Schei (1)
  • Tora Myklebust Optun (1)
  • Yngve Rosell (1)
Fagartikkel

Gi barna rom for lek

I en tid med et økende læringspress i barnehagen er det viktig å se betydningen av det å bare være med barna i leken.

Publisert: 15.01.2025 Hentet fra Første steg 2/2024
Dansk — Fagfellevurdert

Legen som alternativ til en neoliberal læringsdagsorden?

Skiftende historiske teorier om leg i relation til børnehaven indebærer på den ene side opgør med og modstand mod andre og tidligere måder at se og behandle børn på, men stiller sig på den anden side også til rådighed for ambitioner om at styre samfund ved at styre børn.

Publisert: 05.12.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 5/2024
Artikkel

Meir leik i småskulen har gjeve gode resultat

Eit auka læringsutbytte og færre åtferdsutfordringar hjå elevane samt eit betre klassemiljø. Dette kan vere nokre av fordelane ved å nytte «lekbasert læring» i småtrinna i skulen.

Publisert: 03.09.2024 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Engelsk — Fagfellevurdert

Co-Creation of Navigational Spaces When Facilitating Children’s Play

På tross av den anerkjennelsen som lekens betydning i barnehagen har, kan omstendigheter i den virkelige verden begrense omfanget av barns frie og spontane lek.

Publisert: 21.08.2024 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 7) 4/2023
Engelsk — Fagfellevurdert

Children’s movement according to the Norwegian framework plan: A document analysis

Bevegelse forstås som avgjørende for kjerneverdiene i rammeplanen. Gjennom en dokumentanalyse ser denne undersøkelsen på om bruken av begrepet bevegelse i rammeplanen underbygger hvordan styringsdokumentet framhever barndommens egenverdi.

Publisert: 15.08.2023 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 6) 4/2022
Fagfellevurdert

Brudd og sosial ekskludering i ulike barnefellesskap

Barns uttrykk for hvem som er innenfor og utenfor i et barnefellesskap kan uttrykkes tydelig og direkte verbalt og/eller gjennom fysisk handling, men de kan også uttrykkes mer indirekte og fortolkende.

Publisert: 30.03.2023 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 2/2022
Fagartikkel

Læring i barnehagen – er det så nytt?

Når vi diskuterer leik og læring i barnehagen, er ikkje diskusjonen så ny som vi trur.

Publisert: 28.03.2023 Hentet fra Første steg 4/2022
Fagfellevurdert

Barnehagens garderobe som semiotisk landskap – og et sted for barns literacy?

I barnehagen har det uformelle hverdagslivet stor betydning for barns læring. Dette er et perspektiv som innebærer å kunne se et didaktisk potensial for læring i alle situasjoner i alle barnehagens rom, inkludert garderoben.

Publisert: 10.03.2023 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 8) 2/2022
Artikkel

Førsteklasse siden seksårsreformen: Mindre fri lek, mer lærerstyrt og mer bokstavlæring

Den frie leken har fått mindre plass, og læreren styrer mer av aktiviteten i klasserommet. Samtidig møter dagens seksåringer en mer variert skolehverdag der læreren tilrettelegger for både lek og læring.

Publisert: 05.01.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert

Lek i læreplanene i kroppsøving – historisk konseptualisering

Læreplanhistorisk har legitimeringene for kroppsøving variert og faget har ivaretatt ulike formål i opplæringen. Lekens rolle i kroppsøving har i mindre grad blitt undersøkt.

Publisert: 14.11.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 16) 3/2022
Forskningsnotat

Fleirkulturelle barnehagar – korleis skape eit positivt læringsmiljø?

Spørsmålet om korleis ein kan jobba for å få til eit positivt læringsmiljø i barnehagar, på tvers av ulike språk og etnisitetar, er sentralt òg i Norge i dag.

Publisert: 19.04.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel

Skapar større rom for leik i barnehagen

Kan meir bevegelse, leik og utforsking gi oss ein betre barnehage? Det banebrytande forskingsprosjektet MoveEarly vil teste ut dette. No er prosjektet tildelt 25 millionar frå Norges forskingsråd.

Publisert: 10.02.2022 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Fagartikkel

Hvor ble det av den kompetente eleven?

Norske politikere er enige om at barnehagens pedagogikk skal være utforskende, ha stort rom for barnets egne initiativ og være basert på lek som tilnærming til læring. Denne tverrpolitiske enigheten er nedfelt i lov om barnehager, i rammeplaner og forskrifter. Likevel introduseres stadig flere av skolens arbeidsmåter, som ikke er lekbaserte, i barnehagene. Utviklingen skjer i all hovedsak på skolens premisser, ikke på barnehagens.

Publisert: 13.12.2015 Hentet fra Bedre skole 4/2015
Artikkel

På leit etter læringsmiljøet i barnehagen

"Læringsmiljøet i barnehagen består av de kulturelle, relasjonelle og fysiske forholdene i barnehagen som har betydning for barns utvikling, lek og læring."

Publisert: 03.11.2015 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel

Faglighet i barnehagen

Leken er en viktig del av fagligheten i barnehagen.

Publisert: 02.09.2015 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo