Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (9)
  • Artikkel (3)
  • Kronikk (1)

Artikkeltema

  • Barnehage (13)
  • Lek (13)
  • Samspill og relasjoner (13)
  • Læreplaner (2)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Organisering (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)

Artikkelkilde

  • Første steg (13)

Artikkelforfatter

  • Line Fredheim Storvik (3)
  • Petter Ruenes Jensen (2)
  • Borgunn Ytterhus (1)
  • Charlotte Dørsdal (1)
  • Christine B. Østbø Munch (1)
  • Einar Sundsdal (1)
  • Ingvild Åmot (1)
  • Karen I. Draugsvoll (1)
  • Kirsten Flaten (1)
  • Liv Ingrid Aske Håberg (1)
  • Marianne Ree Særheim (1)
  • Siri Jung Ødeby Andersen (1)
Fagartikkel

Lek med ord er et gullkantet kinderegg

Utforskende samtaler med barn om ord kan være som et kinderegg – du får oppfylt tre ønsker på én gang.

Publisert: I går Hentet fra Første steg 1/2025
Fagartikkel

Kunst er å la barna løpe

Jeg tror mange kan ha et for snevert syn på hva kunst er eller kan være. Kunst kan være å la barna få løpe rundt en benk.

Publisert: 11.06.2025 Hentet fra Første steg 2/2024
Fagartikkel

Dette er viktig for barns trivsel og helse i barnehagen

Nærværende og lekende voksne er viktig for at barna skal ha det fint i barnehagen.

Publisert: 13.03.2024 Hentet fra Første steg 4/2023
Fagartikkel

Læring i barnehagen – er det så nytt?

Når vi diskuterer leik og læring i barnehagen, er ikkje diskusjonen så ny som vi trur.

Publisert: 28.03.2023 Hentet fra Første steg 4/2022
Fagartikkel

Snipp, snapp, snute – er samlingsstunda ute?

Her er fem gode grunnar til å gjennomføre samlingsstunda i barnehagen.

Publisert: 26.01.2023 Hentet fra Første steg 3/2022
Artikkel

– Humor er helt nødvendig for barna

Barn bruker humor for å ha det gøy og slappe av. De bruker humor for å protestere og når de er redde, sier forskere.

Publisert: 07.03.2022 Hentet fra Første steg 4/2021
Fagartikkel

Humor som demokratisk verktøy

Humor er en viktig måte for barn å gjøre seg hørt og forstått på i barnehagen.

Publisert: 01.03.2022 Hentet fra Første steg 4/2021
Fagartikkel

Dette er forskjellen på normal og unormal seksuell lek hos barn

Normal seksuell lek er preget av glede og nysgjerrighet, mens unormal sexlek er aggressiv og tvangsmessig.

Publisert: 17.02.2022 Hentet fra Første steg 1/2021
Artikkel

Ikke alt var bra med koronabarnehagen, viser forskning

Mindre barnegrupper og tettere bemanning under koronatiden gjorde at barna ble sett mer enn før, viser forskning. Men ikke alle barna hadde det like bra.

Publisert: 21.09.2021 Hentet fra Første steg 1/2021
Artikkel

– Jeg tror barn vil leke mer enn de faktisk gjør

Det sier Terje Melaas ved Universitetet i Sørøst-Norge. Han mener barnehageansatte bør leke, overraske, tulle og tøyse mer med barna.

Publisert: 16.09.2021 Hentet fra Første steg 1/2021
Fagartikkel

Ta glede og humor på fullt alvor

Barn skal ifølge rammeplanen få oppleve glede og humor gjennom leken. Det kan gjøres ved spillopper, vitser, ordspill og kroppslig lek.

Publisert: 08.09.2021 Hentet fra Første steg 4/2020
Kronikk

En venn kan ikke være perfekt

Vi må anerkjenne barns vennskap, fordi vennskap åpner opp verden.

Publisert: 07.03.2016 Hentet fra Første steg 3/2016
Fagartikkel

Barn lærer best gjennom lekfull kommunikasjon

Ut fra en ontologisk og epistemologisk forståelse av kroppen som uttrykk for mening, har forfatteren studert de voksne og de yngste barna gjennom deres kroppslige uttrykk i samlingsstunder.

Publisert: 18.09.2015 Hentet fra Første steg 3/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo