Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (3)
  • Kronikk (2)
  • Fagartikkel (1)
  • Forskningskafe (1)

Artikkeltema

  • Lekser (7)
  • Samarbeid med hjemmet (7)
  • Organisering (2)
  • Klasseledelse (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Motivasjon (1)
  • Skolevegring (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (2)
  • Bedre skole (1)
  • Høgskolen i Østfold (1)
  • Utdanningsdirektoratet (1)
  • Utdanningsforbundet (1)
  • forskning.no (1)

Artikkelforfatter

  • Christine Gulbrandsen (1)
  • Kari Aamli (1)
  • Kjersti Lien Holte (1)
  • Kåre Kverndokken (1)
  • Lise Vikan Sandvik (1)
  • Simen Spurkland (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
Artikkel

Lekser – hva bør skolen tenke på?

Det er ingen krav om at skolen skal gi elevene lekser. Når skolen gir lekser, skal innholdet bidra til elevenes læring og knyttes til det de lærer på skolen.

Publisert: 20.09.2022 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Artikkel

– Vi må begynne å tenke helt nytt om lekser

Norsk skole skal i prinsippet gi like muligheter til alle, men lekser kan vise seg å ha motsatt effekt. OsloMet-forsker mener det er på høy tid å ta en ny leksedebatt.

Publisert: 23.06.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Forskningskafe

Elev-vennlig undervisning (video)

Hva er en elev-vennlig skole og er norsk skole elev-vennlig? Hvor mye handlingsrom har lærerne innenfor rammene av metodeansvaret? I denne innledningen diskuterer lektor Simen Spurkland norsk skole i lys av disse spørsmålene samt dagens leksepraksis i skolen.

Publisert: 27.03.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Kronikk

Fire kjennetegn på en leksebevisst skole

– En leksebevisst skole kan være det samme som en leksefri skole, skriver førsteamanuensis Kjersti Lien Holte i denne kronikken.

Publisert: 20.03.2018 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel

- De slapper av i timene

Bruk av arbeidsplaner gjør at mye skolefaglig tid ikke blir brukt til læring, men til andre ting.

Publisert: 09.02.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Kronikk

Læringsmålene i skolen trenger ikke være meningsløse

Slik hindrer vi at de blir enda et innholdsløst og uforståelig ritual i skolehverdagen.

Publisert: 08.02.2017 Hentet fra forskning.no
Fagartikkel

Leseleksa er mer enn et antall sider

Bruk av leselekser og innholdet i dem diskuteres i mange sammenhenger. Det kan for eksempel dreie seg om synspunkter på leksehjelp på skolen, om foreldremedvirkning hjemme, om leksemengde og tidsforbruk og argumenter for eller imot en leksefri skole. Det er på tide å rette søkelyset mot innholdet i leseleksa. Leselekser gis stort sett hver dag til elever i norsk skole. Det viser blant annet leselekseundersøkelser blant lærere.

Publisert: 15.03.2012 Hentet fra Bedre skole 2/2012
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo