Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (11)

Artikkeltema

  • Lekser (11)
  • Samarbeid med hjemmet (3)
  • Barnetrinn (2)
  • Forskning og metode (2)
  • Lesing og muntlig ferdighet (2)
  • Selvregulering (2)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Kognitive vansker (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Motivasjon (1)
  • Motorikk (1)
  • Norsk som andrespråk (1)
  • Organisering (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • OsloMet - storbyuniversitetet (3)
  • Lesesenteret (2)
  • NTNU (2)
  • Bedre skole (1)
  • Forskningsrådet (1)
  • Universitetet i Agder (1)
  • Utdanningsdirektoratet (1)

Artikkelforfatter

  • Elisabeth Rongved (2)
  • Kari Aamli (2)
  • Christine Gulbrandsen (1)
  • Idun Haugan (1)
  • Tore Brøyn (1)
Artikkel

For at elevene skal ha utbytte av leseleksene, er det viktig at lærerne er leksebevisste

Det er to ting som er viktige for at elever på barneskolen skal ha godt utbytte av leseleksa: Tekstene de leser må være gode og interessante å snakke om, og leksene må kobles på den øvrige undervisninga i norsktimene.

Publisert: 18.11.2022 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Lekser – hva bør skolen tenke på?

Det er ingen krav om at skolen skal gi elevene lekser. Når skolen gir lekser, skal innholdet bidra til elevenes læring og knyttes til det de lærer på skolen.

Publisert: 20.09.2022 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Artikkel

– Vi må begynne å tenke helt nytt om lekser

Norsk skole skal i prinsippet gi like muligheter til alle, men lekser kan vise seg å ha motsatt effekt. OsloMet-forsker mener det er på høy tid å ta en ny leksedebatt.

Publisert: 23.06.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Gode tips til leseleksa

Leseleksa er fast på de fleste ukeplaner på mellomtrinnet. Men hvordan bør man egentlig jobbe med tekstene elevene har i lekse? Start gjerne med å gi elevene en tekst som de uansett skal jobbe med – og lær fra engelskundervisningen, er førsteamanuensis Anne Hålands råd.

Publisert: 12.03.2018 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Slik øver du riktig

Nå vet vi mer om hvordan vi blir skikkelig gode til noe. Dette er spesielt nyttig for dem som arbeider med utvikling av ferdigheter og kunnskapsutvikling. Og for foreldre.

Publisert: 20.07.2017 Hentet fra NTNU
Artikkel

- De slapper av i timene

Bruk av arbeidsplaner gjør at mye skolefaglig tid ikke blir brukt til læring, men til andre ting.

Publisert: 09.02.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel

Ungdom med innvandrerbakgrunn har store forventninger til livet i Norge

Minoritetselever i Norge har foreldre med lavere utdannelse og inntekt enn majoritetselevene. Men på skolen er både ambisjonsnivået og innsatsen deres svært høy, viser nå en ny studie.

Publisert: 23.01.2017 Hentet fra Forskningsrådet
Artikkel

Snur opp-ned på matteundervisinga

Korte videosnuttar om eitt tema er heimelekse – så følgjer gruppeøvingar i undervisingsrommet. Det fungerer, viser erfaringane. Forståinga aukar. Læraren blir aktiv rettleiar i problemløysing i staden for snakkemaskin fremst i auditoriet. Men kva skjer eigentleg i læringsprosessen?

Publisert: 21.11.2016 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel

Lærerstudenter: Lærer lite om lekser

Lærerstudenter savner undervisning om lekser i utdanningen sin. Kun et fåtall har opplevd at lekser blir tatt opp som selvstendig tema, og de færreste har noe om lekser på pensum.

Publisert: 08.08.2016 Hentet fra Bedre skole 1/2016
Artikkel

Feil type lekser skaper problemer

Feil type lekser har liten læringseffekt. Skoleforskere mener skolene må bli mye mer bevisst på hva som er riktige lekser, mens Trond Giske mener leksefri skole er å gjøre elevene en bjørnetjeneste.

Publisert: 22.10.2015 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel

- For mye individuelt arbeid

Ungdomsskoleelevene mangler opplæring i å være selvregulert når det gjelder arbeidsplaner og muntlig framføring.

Publisert: 16.12.2014 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo