Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (8)

Artikkeltema

  • Lekser (8)
  • Lesing og muntlig ferdighet (2)
  • Matematikk (2)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Læreplaner (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Naturfag (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Selvregulering (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (8)

Artikkelforfatter

  • Odd Harald Valdermo (2)
  • Aasfrid Tysvær (1)
  • Anna Karlefjärd (1)
  • Halvdan Haugsbakken (1)
  • Kåre Kverndokken (1)
  • Nina Helgevold (1)
  • Peer Andersen (1)
  • Peter Wall (1)
  • Siri Hovda Ottesen (1)
  • Trond Buland (1)
Fagartikkel

Video i matematikkundervisning

Bruk av video i matematikkundervisningen er blitt langt enklere enn det var for bare få år siden. Har du ikke prøvd det selv, så er det verd et forsøk. Her beskrives noen viktige prinsipper og metoder for produksjon av gode matematikkvideoer.

Publisert: 29.03.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2016
Fagartikkel

Lekser – en forskningsoversikt

Vi vil her først og fremst se på hva forskning sier om hva lekser betyr for elevers læring. I tillegg vil vi diskutere hva vi kan utlede av noen andre forskningsresultater hva angår effekten av lekser. Denne oversikten pretenderer ikke å være altomfattende, den tar utgangspunkt i noen av de forskerne og forskningsresultatene som har tiltrukket seg mest oppmerksomhet innenfor området lekseforskning.

Publisert: 08.08.2016 Hentet fra Bedre skole 1/2016
Fagartikkel

Leksedebatten og utfordringene

Gode lekseopplegg krever mye av lærerne både til planlegging og oppfølging. Et alternativ til dagens praksis kan være å begrense lekser til enkelte dager for å oppnå mer effektiv utnyttelse av skoledagen.

Publisert: 25.07.2016 Hentet fra Bedre skole 1/2016
Fagartikkel

Fort ferdig eller lurt lest? - En undersøkelse om lekselesing i ungdomsskolen

En undersøkelse viser at lekselesing ikke var en integrert del av lesestrategiopplæringen til ungdomsskoleelevene som ble spurt. Muligheten til å la lekselesingen være en ressurs i arbeidet med å selvstendiggjøre elevenes strategibruk, ble ikke utnyttet. Et annet funn var at tekstene i lærebøkene i naturfag kun krever lesekompetanse på et lavt nivå. De fleste elevene trenger mer utfordrende tekster i fagene dersom de skal utvikle lesekompetansen sin.

Publisert: 15.12.2015 Hentet fra Bedre skole 4/2015
Fagartikkel

Lekser i TIMSS og i norsk skole

PISA og TIMSS har i mange år gjort internasjonale sammenligninger av elevers kompetanse i realfag. Ingen av dem kan ut fra forskning begrunne hvorfor norske elever ikke gjøre det bedre når vi sammenligner med andre land, men kommer likevel med forslag til forbedring. TIMSS har i sine undersøkelser blant annet tatt opp lekser – spørsmålet er om de har et godt nok grunnlag for de anbefalingene de gir.

Publisert: 07.07.2015 Hentet fra Bedre skole 2/2014
Fagartikkel

Den problematiske friheten

Innføring av arbeidsplan og studietimer bidrar til en tydeligere individualisering av elevers læring og sosialisering i klasserommet. Men når eleven prøver å ivareta sine egne individuelle interesser, kan det gå ut over lærerens mulighet til å bruke det faglige fellesskapet som læringsog sosialiseringsarena for elevene.

Publisert: 04.04.2012 Hentet fra Bedre skole 2/2012
Fagartikkel

Leseleksa er mer enn et antall sider

Bruk av leselekser og innholdet i dem diskuteres i mange sammenhenger. Det kan for eksempel dreie seg om synspunkter på leksehjelp på skolen, om foreldremedvirkning hjemme, om leksemengde og tidsforbruk og argumenter for eller imot en leksefri skole. Det er på tide å rette søkelyset mot innholdet i leseleksa. Leselekser gis stort sett hver dag til elever i norsk skole. Det viser blant annet leselekseundersøkelser blant lærere.

Publisert: 15.03.2012 Hentet fra Bedre skole 2/2012
Fagartikkel

Leksehjelp som virkemiddel

Det har vært snakket mye om leksehjelp, men ikke alltid så mye om hva det er. Er for eksempel leksehjelp forskjellig fra lekser? Et av regjeringens virkemidler for å bedre læringen i skolen er leksehjelp i SFO-regi. Et viktig spørsmål er om leksehjelp kan bidra til økt læringsutbytte og sosial utjevning.

Publisert: 04.05.2010 Hentet fra Bedre skole 2/2010
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo